DRs radiokanaler og de kommercielle alternativer er stort set lige populære i Esbjerg-området, viser en status over lyttervaner foretaget af bureauet Mediaedge:cia. Jydske Vestkysten skriver i dag lørdag, at undersøgelsen viser, at 73 pct. tænder for DR i løbet af en uge - mens 76 % tænder for en af de kommercielle radiostationer, først og fremmest Radio Victor.
Undersøgelsen i Esbjerg er baseret på Gallup Radio Index, og de tal der nævnes i avisen er udelukkende tallene for "reach" - og ikke det mere normalt anvendte "share" lyttertal.
Største station i Esbjerg er Radio Victor, der har en reach på 65 pct. Næststørst blandt de kommercielle stationer er Radio Holsted, der er i kontakt med 25 % af esbjergenserne i løbet af en uge. The Voice har en reach på 13 pct, Radio Victor Plus 10 pct. og Radio 2 har en reach på 8 pct.
DR P4/Radio Syd har en reach på 57 pct., mens P3 har 33 pct. og P2 har 10 pct.
"Esbjerg og omegn er det område i landet, hvor DR's fire radiokanaler har relativ mindst opbakning, og hvor de private radiostationer står stærkest", siger projektleder Jette Würtz, Mediaedge:cia til Jydske Vestkysten, og tilføjer at Esbjerg og opland er det område i landet, hvor borgerne indtil videre har været mest afvisende over for 'P2 Musik & Kultur'.
Esbjergenserne bruger næsten dobbelt så lang tid på at lytte til kommerciel radio som landsgennemsnittet. |