Der tegner sig nu et politisk flertal for at gennemføre en replanlægning af FM-båndet, der vil give plads til flere landsdækkende kommercielle radiostationer. Men Kenneth Brenøe fra mediabureauet Mediacom tvivler på, at annoncemarkedet kan følge med, hvis det skal finansiere flere ressourcekrævende radiokanaler.
Selv om der iflg. pressen kun bliver tale om 2-3 ekstra landsdækkende radiostationer og selv om Mediacom gerne ser en styrkelse af og større mangfoldighed på det kommercielle radiomarked, så har bureauet svært ved at tro på, at annoncemarkedet kan følge med, hvis det skal finansiere flere ressourcekrævende radiokanaler. Konklusionen fra Mediacom er, at der næppe er økonomisk plads til flere radiostationer i 2005 eller 2006.
"Udbuddet af ledig radiotid er fortsat stort, og efterspørgslen fra annoncørerne afdæmpet", siger Kenneth Brenøe fra Mediacom.
"Vi kan konstatere, at det er ikke just er lykkedes for de nuværende kommercielle aktører at overbevise det nationale annoncemarked om, at det er værd at flytte større budgetter til mediet", siger Kenneth Brenøe fra Mediacom.
Han skynder sig dog at tilføje, at det går fremad, og at der - klart - er kommet mere gang i radioinvesteringerne her i foråret 2005 i forhold til 2004.
"Det er ikke fordi radiomediet ikke bliver overvejet, men der arbejdes yderst professionelt og målrettet med medieinvesteringerne, og der skal dokumenteret effekt af radio til, før der ændres markant i mediastrategien", slutter Brenøe.
Mediacom forholder sig ikke til de to andre afgørende parametre for, hvorvidt der er økonomisk grundlag for flere landsdækkende radiokanaler - nemlig en eventuel statslig koncessionsafgift og de høje danske vederlag til KODA og Gramex for at spille musik.
|