Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Krüger tror på 1 mio. lyttere til Sky Radio - og årlig omsætning på 150 mio. kr.
Lørdag 9. august 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Sky Radios danske direktør Kasper Krüger er meget sikker på, at Sky Radio bliver en succes, når man den 15. november åbner på FM5 nettet. De nye Gallup-tal viser at Sky Radios nuværende lokale stationer når ½ mio. lyttere ugentligt, og til Fyens Stiftstidende siger Krüger i dag, at han tror, at man rammer en mio. lyttere ret hurtigt. Det skal bl.a. markedsføring til mange millioner kr. sikre.
For at nå det foreløbige mål vil Sky Radio bruger et stort millionbeløb på at reklamere for sig selv op til sendestart. Da Sky lancerede de lokale sendenet for to år siden, brugte stationen 16 mio. kr. til markedsføring - og sidste år steg beløbet til 20 mio. kr. Disse tal vil blive markant højere, når Sky Radio skal profileres i hele landet.

Sky Radio vil hente kunderne fra de andre kommercielle radiokanaler som f.eks. fynske Radio 3, The Voice og Pop FM samt fra DR kanaler, primært P3 og P4.

Sky Radio regner med at tage lyttere fra alle. "Vi vil sikkert ikke nedbringe det samlede lyttertal på f.eks. Radio 3, men vi vil tage en del af den tid, som lytterne i dag bruger på Radio 3. Som udgangspunkt vil der være plads til alle, men de nuværende stationer vil afgive lyttere til os", mener Sky Radios direktør.

Sky Radio forventer at få en reklameomsætning på ca. 150 millioner kroner om året.

"Hvis vi kommer op på fire procent, vil vi komme op på det svenske niveau, der er det næstlaveste niveau i den vestlige verden", siger Kasper Krüger og peger på, at radioreklamer i Sky Radios hjemland, Nederlandene, nu har 9 pct. af den samlede reklameomsætning.

Mens danske medieforskere er skeptiske overfor Sky Radio, så vurderer flere medieeksperter fra Nederlandene, at Sky Radio vil indtage det danske radiomarked med stormskridt.

Professor Nico van Eijk, som er tilknyttet instituttet for informationsret på universitetet i Amsterdam, er overbevist om, at der ikke vil gå mere end nogle måneder, før Sky Radio for alvor har manifesteret sig i Danmark: "Jeg forestiller mig, at Sky Radio i løbet af tre-fem måneder i Danmark vil have erobret mere end 10 procent af det danske radiomarked, og jeg mener heller ikke, at det er urealistisk, hvis Sky Radio med tiden opnår en markedsandel på 30 procent", lyder hans vurdering overfor Fyens Stiftstidende.

Forklaringen skal findes i, at Sky Radio kommer med et produkt, som både er nemt at lave og nemt at tilpasse. Desuden er der et næsten uopdyrket marked for radioreklamer i Danmark.

Claes de Vreese fra institut for kommunikationsvidenskab på universitetet i Amsterdam mener, at Sky Radio har mulighed for at erobre store markedsandele. Han forudser, at det i første omgang vil komme til at gå hårdt ud over DR's P3, men at også mange lokalstationer får det svært, fordi de leverer meget det samme produkt som Sky Radio.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -