BBC har overhalet de kommercielle britiske stationer med de højeste lyttertal, der er set i meget lang tid. Nye lyttertal fra RAJAR for 4. kvartal 2001 viser at BBC nu fører med 9 % over de kommercielle stationer. Det britiske modsvar til danske P4, den voksne musikkanal BBC Radio 2, kan konstatere en solid fremgang på 1.6 mio. lyttere i forhold til samme periode for et år siden. BBC Radio 2 har nu i alt 12.3 mio. ugentlige lyttere, hvilket ingen af de kommercielle stationer kommer i nærheden af. I alt lytter næsten 33 mio. ugentligt til BBC, hvilket er det højeste tal siden nye målemetoder blev indført i 1999. BBC går frem til en markedsandel på 53.4 % af al radiolytning i Storbritannien-Nordirland.
En af de helt store profiler på BBC er Terry Wogan (billedet). Han er morgenvært på BBC Radio 2 og hans program aflyttes hver uge af 7.2 mio., hvilket er ny rekord. I alt tegner den britiske voksenradio og public service kanal, Radio 2, sig for en reach på 12.3 mio. ugentlige lyttere. I share kan Radio 2 notere sig for 15.2 % af al radiolytning på de britiske øer.
Ikke kun BBC Radio 2 går frem. Det gør også talekanalerne BBC Radio 4 - til nu 10 mio. lyttere – og BBC Radio 5 Live – med nu 6.2 mio. ugentlige lyttere. I share har de to kanaler også en markant fremgang. BBC Radio 4 tegner sig nu for 12 % af al radiolytning i Storbritannien og Nordirland, mod 10.7 % i 3. kvartal, og BBC 5 Live går lidt frem til 4.6 %.
BBC Radio 1 går lidt tilbage og opnår en markedsandel på 9.1 % af al radiolytning i UK. Kun morgenprogrammet med Sara Cox kan notere fremgang.
De lokale kommercielle stationer går tilbage fra 38.3 til 36.8 % af al lytning, mens de nationale kommercielle kanaler går tilbage fra 8.2 til 7.8 % af al radiolytning. Den største nationale kommercielle station, Classic Radio, går en anelse frem til 4.5 %. I alt lytter 6.7 mio. briter ugentligt til den kommercielle station med klassisk musik. |