DRs rendyrkede hitradiokanal DR Hit, hvor der spilles navne som Sko & Torp, Aura, Szhirley og Enrique Iglesias, er især blevet et hit blandt kvinder mellem 20 og 39 år, som er dem, der tilbringer ubetinget mest tid på kanalen.
I løbet af en uge lytter 5.5 procent af alle danske kvinder og 4.3 procent af alle danske mænd til DR Hit, der udover hitlistemusikken også sender radioaviser. Men hvor den mandlige lytter i gennemsnit tilbringer 64 minutter om dagen med kanalen, har kvinderne ørerne i kanalen 94 minutter om dagen. Det oplyser DR Medieforskning.
"Og det er særligt de 20-39-årige kvinder, der er helt vilde med kanalens cocktail af musik og nyheder. Blandt lytterne i denne aldersklasse bliver der lyttet 149 minutter pr. dag mod 86 minutter sidste år, og også hos de 20-39-årige mandlige lyttere er lyttetiden øget. Fra 59 minutter om dagen sidste år til 87 minutter i år," forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.
Han oplyser, at cirka 1.5 millioner forskellige danskere i hele 2009 på et eller andet tidspunkt har lyttet til DR Hit.
Kanalen, der sendes på DAB og på nettet, har hidtil i 2009 i snit haft 228.000 lyttere om ugen mod 184.000 i samme periode sidste år, og på det seneste har en radio- og tv-kampagne været medvirkende til, at DR Hit har fået flere lyttere.
I kampagnen, der fortsætter i denne uge, følger man nogle veninder, der konkurrerer om, hvem der bedst kan en sangtekst. Og at kampagnen har været særligt rettet mod kvinder mellem 30 og 40 år, er bestemt ikke en tilfældighed, oplyser DR videre.
"Ét af formålene med kampagnen har blandt andet været at vise, at DAB og digital radio ikke kun er en mandeverden, men at der også er mange gode grunde for kvinder til at gå over på DAB. Det ser ud til at være lykkedes," siger redaktør Jesper Raab fra DR Medier.
Kvinder mellem 20 og 39 år er dem, der tilbringer mest tid på kanalen DR Hit. Foto: DR Markedsføring |