Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Lytterfremgang for kommercielle i Århus - Voice og Radio 2 nu lige store
Fredag 2. maj 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR har mistet markedsandele i Århus og omegn i 1. kvartal 2003. Mens DRs samlede share i 4. kvartal 2002 var på 71.8 pct. er det iflg. Gallup nu nede på 65.7 pct. Samtidigt går de kommercielle stationer frem. Det kommercielle radiomarked deles mellem tre store aktører: SBS (The Voice og Pop FM) har 10 pct. af al radiolytning – og så er der to selskaber, der sender fra hhv. Skanderborg og Randers – nemlig Clear Channel (Radio 2 og Nyhedsradioen 24-7) med 7.2 pct. og Radio ABC gruppen (Radio ABC, Radio Alfa og ABC Solo FM) med 6.8 pct. En ny station – Radio Silkeborg Guld FM – gør en bemærkelsesværdig entré på det århusianske radiomarked med en share i 1. kvartal 2003 på hele 4 pct. - mod absolut ingen lyttere i sidste kvartal. Til gengæld har Sky Radio’s entré i Århus været en eklatant fiasko.
Både DR’s P3, P4 og P1 må notere tilbagegang i 1. kvartal 2003 i Århus-området sammenlignet med 4. kvartal 2002. Det fremgår af en særkørsel Gallup har lavet for radionyt.com. Det er især P3 der mister terræn; P3’s markedsandel falder fra 27 til 23 pct.

Blandt de kommercielle aktører er Radio 2 og The Voice nu lige store. De to rivaler tegner sig for hver 7 pct. af den samlede radiolytning i Århus-området.

Nærmeste konkurrent er en helt ny station på den århusianske ”radio-scene”, nemlig Radio Silkeborg Guld, der stormer ind med en bemærkelsesværdig share (markedsandel) på 4 pct.

Radio ABC gruppen presses en lille smule og må notere en lille tilbagegang. Radio ABC og Radio Alfa er nu lige store, og samlet sætter Radio ABC sig på 6.8 pct. af al radiolytning i Århus og omegn.

Sky Radio, der siden midten af december og dermed i hele 1. kvartal 2003, har sendt med fuld styrke fra Samsø ind over bl.a. Århus området og som har ofret store summer på markedsføring i Århus (bl.a. på bybusserne), må konstatere et meget skuffende markedsandel på bare 1 pct.

Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Århus og tilgrænsende kommuner i 1. kvartal 2003 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 4. kvartal 2002.

DR P4/Østjyllands Radio: 32 % (33 %)
DR P3: 23 % (27 %)
The Voice: 7 % (7 %)
Radio 2: 7 % (5 %)
DR P1: 6 % (9 %)
Radio Silkeborg Guld FM: 4 % (- %)
DR P2: 3 % (2 %)
Pop FM 3 % (3 %)
Radio ABC: 3 % (4 %)
Radio Alfa: 3 % (3 %)
DR Klassisk: 2 % (1 %)
Hinnerup: 1 % (1 %)
Radio Silkeborg: 1 % (1 %)
Sky Radio: 1 % (0 %)
Easy FM: 1 % (1 %)
Nyhedsradioen 24-7: 1 % (- %)
Radio Viborg: 1 % (1 %)
Radio Horsens: 1 % (1 %)


DR (total): 65.7 % (71.8 %)
Kommercielle: 31.7 % (25.8 %)

SBS: 10.0 % (9.7 %)
Clear Channel: 7.2 % (4.6 %)
Radio ABC gruppen: 6.8 % (7.6 %)
Silkeborg: 3.7 % (1.3 %)
Sky Radio: 1.0 % (0.1 %)
Viborg: 0.8 % (0.9 %)


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -