Ved Radio Days 03 blev musikken stort set ikke berørt ved de mange sessions, men det laves der om på ved den kommende afvikling af Radio Days 04, der i en session går i dybden med dét som – trods nye tiders fokus på events og markedsføring – stadig er radioens stærkeste virkemiddel: musik
Undersøgelser viser, at det er omkring 70 procent af lytterne, der åbner for radioen for musikkens skyld. Men hvad er ’den rigtige musik’ for en radiokanal i dag? I morgen? Man kan teste og programmere sig ud af meget. Men er der lyttere nok til den forudsigelighed, som opstår, når alle lyder ens? Hvor skal de nye musiknavne og numre komme fra? Det blot nogle af emnerner der bliver behandlet i debatten mellem programchef ved Sky Radio, Eik Frederiksen, freelance journalist ved P3 og Jubii.dk, Dan Rachlin og programchef ved Absolute Radio International, Clive Dickens.
En anden session handler om strategi, planlægning og nye måder at tænke på over for mainstream og de ofte mere pengestærke konkurrenter, der findes på markedet. Fredrik Bojeru har de sidste fem år været programchef for den stockholmske radiostation Rockklassiker, som har haft bemærkelsesværdig lyttersucces med sit meget smalle format. Hans fine resultater dér har ført til, at SBS Broadcasting for nylig hentede Fredrik Bojeru ind til at lede den landsdækkende svenske radio Mix Megapol. I denne session assisteres han af den danske SBS-medarbejder Hans van Rijn.
Hvordan laver man en lyd, som skiller sig ud og som er unik for sin station? Skal man tænke på, hvordan det passer sammen med stationens øvrige markedsføring? Hvilke stemmer bør man vælge? Hvordan skal disse tale og skal der telefonfilter på alt? Er humor vigtigt eller handler det blot om at bruge så mange effekter som muligt? Svarene leveres på Radio Days 04 af et stærkt panel af eksperter: Jingleproducer Hans Everling fra SOB Productions i Holland, imaging-producer Peo Häggström fra Nightshift Productions i Stockholm (imaging for NRJ, Norge og Radio 100FM, Danmark), imaging-producer Jacob Mathiassen fra SBS (imaging for Radio 2, The Voice og Pop FM) og imaging-producer Patrick Damsted fra TV 2, som også har flere års erfaring fra radiobranchen. Palle Bo fra Serious Radio Business er ordstyrer.
|