Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


FM-replanlægning er stadig en god idé.
Tirsdag 28. marts 2006
Af Knud Hyllested
 
FM-replanlægning skal skabe konkurrence. Målet er at etablere flere landsdækkende kanaler. "Vi har ikke de store landsdækkende slagskibe, der kan sætte gang i markedet", siger Jens Rohde, der dog også understreger, at lokalradioerne samtidig skal sikres bedre sendeforhold.
På Radio Days udtalte kulturminster Brian Mikkelsen, at DAB er fremtidens radio, og at DAB-sendenettet derfor burde udvides.

Venstres ordfører Jens Rohde, der aldrig har lagt skjul på sin skepsis over for DAB, slår i Berlingske Tidende fast, at dette ikke betyder, at planerne om en FM-replanlægning nu er taget af bordet.

"Hvis DAB-udviklingen kommer til at gå hurtigt, så fred være med replanlægningen, men alle vurderinger er indtil videre gået på, at der er FM-radio ind til 2015, og så er der rigelig tid til at lave en replanlægning, hvis den kan klares inden for et par år", siger Jens Rohde.

Målet med en replanlægning er at skabe mulighed for flere landsdækkende kanaler og sikre bedre forhold for lokalradioerne.

"Når vi i Danmark ligger på 2 procent af reklameomsætningen inden for radiobranchen frem for andre lande, hvor den ligger mellem 9-12 procent, så er det lige netop, fordi vi ikke har de store landsdækkende slagskibe, der kan sætte gang i markedet", fortsætter Jens Rohde til Berlingske Tidende og understreger samtidig, at det er vigtigt, at der kan laves nogle ekstra landsdækkende kanaler, uden at det betyder lukning af lokalradioer.

Adm. dir. Martin Rasmussen fra MediaCom er nok enig i, at der er brug for flere kommercielle radiokanaler og anslår, at der skal være min. 4-5 radiokanaler for at få konkurrence, men understreger samtidig, at det kommer helt an på, hvad man putter i dem.

"Hvis radiomediet skal have en fremtid i Danmark, skal der flere spillere på banen, men de skal også levere et indhold, som lytterne gider at lytte til, så der kommer en reel konkurrence til DR", siger Martin Rasmussen og fortsætter: "Når det går skidt med radioreklamer, er det fordi de nuværende spillere ikke leverer en særlig høj kvalitet i forhold til DR. Lytterne vil have værter og variation, og den opskrift har SBS Radio og 100FM ikke kunnet levere".

I december 2005 blev en undersøgelse om en replanlægning sendt i EU-udbud. Tre firmaer skal i slutningen af april aflevere et tilbud, og ved årskiftet 2006/2007 skal der foreligge en ny frekvensplan, hvorefter der skal tages politisk stilling til, om en replanlægning skal iværksættes.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -