|
ANR Guld FM i stor lytterfremgang – men ANR Hit taber stort
Fredag 31. januar 2003
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Samlet set går det ret skidt for både DR og ANR-gruppen i 4. kvartal 2002 i Aalborg området. Til gengæld vinder Clear Channel – inkl. salgspartneren Power FM – frem og opnår en samlet share af al radiolytning i Aalborg på næsten 7 pct. Både P3 og P4/Nordjyllands Radio mister store dele af radiolytningen, og en fremgang for P1 i Aalborg kan ikke rette op på billedet, der viser at DR opnår en markedsandel på knap 56 pct. ANR Guld FM går markant frem – fra 11 til 16 pct. – men samtidigt er der en voldsom tilbage-gang for ANR Hit – der rutscher ned fra en share på 21 til nu bare 12 pct. Det fremgår af opgørelse som Gallup har lavet for radionyt.com.
Lyttertallene for Nordjyllands Radio er de ringeste i hele 2002. Med en markedsandel på hhv. 32, 33 og 37 pct. i de tre første kvartaler er det et noget kedeligt resultat den nordjyske regionalradio præsterer i 4. kvartal: Kun 30 pct. blev det til.
Regionalradioen er dog fortsat langt den mest aflyttede radiostation i Aalborg-området og næsten dobbelt så stor som den nærmeste konkurrent, der nu hedder ANR Guld FM – modsat tidligere, hvor den hed ANR Hit FM. Lægger man tallene sammen for de to ANR formater har de dog – præcist – den samme andel af lytningen i Aalborg som Nordjyllands Radio.
Modsat Danmarks tre andre storbyer, København, Århus og Odense – har P3 ikke godt fat i Aalborg. I de tre andre storbyer har P3 en share på hhv. 24, 27 og 26 pct. – mens det i Aalborg kun kan blive til 14 pct., og det er oven i købet en tilbagegang fra 18 pct. i det foregående kvartal.
Power FM fra Aabybro er for første gang med i Gallup Radio Index – og klarer sig med en share på 3 pct. ganske pænt. Samtidigt går Radio 2 frem – efter et meget dårligt resultat i 3. kvartal – og får nu også 3 pct. af al radiolytning i Aalborg.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Aalborg og tilgrænsende kommuner i 4. kvartal 2002 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 3. kvartal 2002.
DR P4/Nordjyllands Radio: 30 % (37 %) ANR Guld FM: 16 % (11 %) DR P3: 14 % (18 %) ANR Hit: 12 % (21 %) DR P1: 7 % (4 %) DR P2 Musik&Kultur: 5 % Radio 2: 3 % (1 %) Power FM: 3 % (-) Radio Alfa: 1 % (0 %)
DR (total): 55.9 % (61.4 %) Kommercielle stationer: 38.9 % (35.7 %) ANR (total): 28.4 % (32.0 %) Clear Channel (total): 6.8 % (1.6 %) Radio ABC gruppen (total): 0.9 % (0.2 %) SBS (total): 0.5 % (0.7 %) Viborg (total): 0.5 % (0.7 %) Udenlandske stationer: 0.6 % Andre/uidentificerede: 4.6 %
DR Klassisk og DR P2 Musik & Kultur har tidligere optrådt samlet, men er nu anført hver for sig. I 3. kvartal blev ikke oplyst tal for udenlandsk radio og for andre. Disse tal medtages nu fra og med 4. kvartal i radionyt.com’s oversigter. Med i den samlede share for Clear Channel Radio er medregnet Power Radio, der dog kun er en salgspartner. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|