Radioen er ikke gået af mode i Tyskland, viser nye lyttertal fra www.rp-online.de, der blev offentliggjort i dag i Frankfurt/M. De 60 tyske public service-stationer har 33,8 millioner lyttere på hverdage, mens de 180 kommercielle stationer har 30,1 millioner lyttere i samme tidsrum. Der er tale om en meget lille forskydning i public service-stationerns favør i forbindelse til den forrige undersøgelse fra august 2001.
Godt halvdelen af tyskerne, præcist 52,7% stiller ind på en public service-station på hverdage, mens 47% stiller ind på en kommerciel station.
Til gengæld er der flere lyttere til udsendelser med reklamer hos de rene kommercielle stationer end der er til public service-stationernes udsendelser med reklmaer (godt 10 mio. mod 8,9 mio). Denne tendens er mere udpræget blandt de yngre lyttere (mellem 14 og 29). Desuden bliver der lyttet i længere tid til de kommercielle stationer, 103 minutter mod public service-stationernes 89 minutter.
Undersøgelsen er foregået ved ca. 55.000 telefoninterviews, hvor tyskerne er blevet spurgt, hvad de lyttede til den foregående hverdag. |