Finsk radio har haft to gode år i træk. Således sluttede 2008 med den bedste indtjening i finsk radio nogensinde.
Direktør i Radio Media, Stefan Möller, fortæller til lokalradio.no, at 2008 endte med en stigning på 7.4 pct. for radio alene - mens det resterende mediemarked kun steg 1.7 pct.
Radiolytningen i Finland er meget stabil. Finnerne høres radio i ca. 3 timer og 11 minutter dagligt. Kommerciel radio har bedre 'reach' (dækning) end lokalradio, men når man ser på 'share' (markedsandel), så har de lokale radiostationer 52 pct. og kommerciel radio har 48 pct.
De sidste to år har de unge mellem 9 og 14 år lyttet mere radio.
I 2009 gik det samlede reklamemarked tilbage med 15.8 pct. i Finland, men radio faldt kun med 1.7 pct. sammenlignet med 2008. Radios andel af hele reklameomsætningen steg til 3.9 pct. Selv om optimismen er stor i Finland hos radioaktørerne, var der dog også tilbageslag. En klassisk radiostation har måtte opgive at sende, og to avisradioer har måttet skære ned. Den klassiske kanal vender dog iflg. Stefan Möller tilbage i æteren med nye ejere den 15. marts.
|