Den borgerlige regering har satset på, at kommerciel public service radio BÅDE skal spille en kulturpolitiske rolle, tjene en masse penge og skabe et nyt reklamemedie. "Men erfaringen viser, at det ikke er muligt," siger medieforsker Stig Hjarvard fra Københavns Universitet og betegner regeringens politik på området som fejlagtig. Medieforsker fra Århus Universitet, Per Jauert, giver også regeringen dumpekarakter og kalder udspillet om at FM4 skal gives til en kommerciel aktør som "et slag i luften".
Medieforskerne Stig Hjarvard og Per Jauert mener, at løbet er kørt for regeringens plan om at nappe en radiokanal fra DR for at booste kommerciel radio. DR er for gode til jobbet. Det skriver Ritzaus Bureau.
"Den kommercielle radiobranche er i dag på fallittens rand. Det er et prestigetab for regeringen og for tidligere kulturminister Brian Mikkelsen (kons.)," siger lektor Per Jauert til Ritzau.
"At give én landsdækkende FM-kanal ekstra til en kommerciel radioudbyder gør ikke den kommercielle radiobranche sundere. Skal der ske et reelt monopolbrud på radio , som vi så med stor succes for TV 2 på tv, så kræver det, at den nye kommercielle udbyder får flere kanaler ligesom DR. Først da bliver det reel modvægt til DR ved at kunne tilpasse udsendelserne og kanalerne til konkrete målgrupper. Det er ikke muligt med kun en kanal," fastslår Per Jauert.
Stig Hjarvard er enig og peger endvidere på, at DR har lært af erfaringerne på tv-området og nu er en gennemprofessionaliseret medievirksomhed - i klasse med BBC.
Annonce:
AUTOCOM.DK SÆLG DIN BIL OG FÅ BUD FRA 4.000 BILFORHANDLERE
|