BBCs generaldirektør Greg Dyke forbereder et frasalg af en lang række forretningsområder, der ligger udenfor BBCs kerne-forretningsområder. Det gælder bl.a. bogforlag, videoudgivelse og ikke mindst BBC Magazines, der bl.a. udgiver programbladet Radio Times og omsætter for 500 mio. pund (næsten 6 mia. kr).
Privatiseringen af en lang række af BBCs lukrative aktiviteter, der ikke direkte har med radio- og tv-virksomhed at gøre, ventes at ville indbringe adskillige hundrede millioner pund til BBC.
Det forlyder, at der ikke er nogle "hellige køer". Dyke er angiveligt parat til at sælge ud af "arvesølvet", men det forlyder dog, at der kan blive tale om, at nogle af områderne kan drives i samarbejde med andre selskaber.
BBC Magazines, der udover Radio Times tillige udgiver blade som Gardens Illustrated og Good Food, er angiveligt den aktivitet, der i første omgang er i søgelyset. Men også bogforlaget BBC Books, BBC Learning, BBC Music, BBC Worldwide og bbc.co.uk kan komme på tale i forbindelse med et frasalg eller indgåelse af joint-ventures.
Forslagene har kastet benzin på den aktuelle ophedede diskussion om, hvorvidt BBC skal agere som en kommerciel spiller på markedet – eller om BBC skal koncentrere sig om Public Service virksomhed. Der er frygt fra flere sider om at udviklingen i det gamle BBC er ude af kontrol. ITVs programdirektør, David Liddiment, beskyldte fredag BBC for at være et "utilsløret kommercielt uhyre". Også internt i BBC møder Greg Dykes planer modstand.
BBC omsatte sidste år for 3.85 mia. pund (45 mia. kr.), hvoraf 62 % kom gennem de britiske og nordirske radiolyttere og tv-seeres licensbetaling. |