Selv om der er flere der lytter radio i USA, så falder radioernes omsætning.
Iflg. nye tal fra Radio Advertising Bureau (RAB) lå omsætningen i oktober 10 pct. lavere end for et år siden. Det er 18. måned i træk, at radiomsætningen falder. Det er først og fremmest i de ti største byer, at faldet er markant. I de mindre markeder er udviklingen generelt langt mere stabil.
De store annoncører vender sig i stedet mod tv og nettet, og dén annoncørgruppe - som fx bilforhandlere og detailhandlen - der traditionelt gerne bruger radio, er hårdt ramt af den økonomiske krise, og skærer ned på annonceringen.
Faldet i omsætningen på radiostationerne i USA er det næststørste blandt alle medier. Kun aviser er hårdere ramt.
For så vidt angår lytternes brug af radio er billedet blandet. I år er der 235 mio. i USA, der lytter radio, hvilket er 3 mio. flere end sidste år. Den dårlige nyhed er at lyttetiden falder. I 2005 blev der lyttet 20 ½ time om ugen. Nu er man under 19 timer om ugen.
Nogle i branchen sætter deres lid til HD Radio. Men indtil nu er der kun solgt 500.000 HD Radio-modtagere i USA, og kun Volvo leverer deres biler med HD Radio som standard.
|