Mens det generelt er gået tilbage med danskernes radio-lyttetid siden 1998, er billedet anderledes for lytningen af DRs radiokanaler. Og hos de 20-39 årige er det daglige 'forbrug' af DRs radiotilbud steget med over 10 procent det seneste år.
Danskerne hører i gennemsnit radio godt to timer om dagen - helt præcist 124 minutter. Og selv om forbruget hos de unge voksne altid har ligget lavere end gennemsnittet, så er der nu sket en lille stigning blandt netop de 20-40-årige. I år lytter de lige knap en times mere DR-radio om ugen end for et år siden. Det oplyser DR i en pressemeddelelse.
"De 20-39-årige er traditionelt en svær gruppe at fange med radioen, og det er ganske interessant, at det nu lader til at være ved at lykkes at vende udviklingen. Ændringen betyder også, at P3 i dag står stærkere over for de yngre voksne, som netop er kanalens målgruppe," siger medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.
Noget af forklaringen kan være, at de yngre i stadig stigende grad har radioen med, når de er på farten – for eksempel fordi de hører radio via deres mobiltelefoner, hvor der også kommer flere og flere såkaldte applikationer, så man netop kan høre alverdens radiokanaler. Og de 20-39-årige er da også blandt dem, der som lytter allermest til digital radio. 18 procent af denne gruppes DR-radiolytning er digital mod 10 procent i befolkningen som helhed, oplyser DR.
Kanalchefen for P2, P3, P4 og DRs digitale radiokanaler, Ole Mølgaard, glæder sig over, at DRs radiotilbud fænger – og ikke mindst har fået et godt tag i de 20-40-årige.
"P3 er unik i sin sammensætning af musik, nyheder, aktualitet og sport. Kanalen er sammen med DR1 og P4 et af de få store samlende medier i Danmark, og det glæder mig at se, at kanalen har succes med sin unikke blanding af indhold," siger Ole Mølgaard.
|