En omfattende brugerundersøgelse blandt kvinder i USA viser, at halvdelen lægger vægt på, at der er en radio i deres mobiltelefon. Mindre positivt for radio er det, at brugen af musik-streams og musik-downloads på nettet stiger voldsomt.
Undersøgelsen om kvindernes radiovaner fra Alan Burns viste også, at det for de større forbrugere af radio, ville være bedre, hvis der var færre reklamer (68 pct.) eller færre 'utålelige' reklamer (60 pct.). 37 pct. ville synes at radiolytning var bedre, hvis der var mere ny musik og ligeledes var der 37 pct. der gerne ville have flere oplysninger om musikken. 36 pct. så gerne, at der blev spillet mindre musik, som de var trætte af.
Men de kvindelige lytterne var ikke enige. Den næst-vigtigste grund for at lytte meget til radio - blandt de flittige radiolyttere - var de underholdende radioværter. Mens den 3. vigtigste grund for at lytte mindre radio blev det ligegyldige sludder, som studieværterne kommer med.
Halvdelen af kvinderne i undersøgelsen syntes godt om værterne og mente, at de øgede deres lyst til at lytte radio. Den anden halvdel brød sig enten ikke om radioværterne eller var ret ligeglade med dem.
Lytningen til musik-streams på nettet og downloads af musik på nettet vil vokse markant i fremtiden. Dobbelt så mange kvinder havde downloaded musik fra nettet indenfor den seneste måned som havde købt en cd indenfor den seneste måned. Alan Burns vurderer at 76 pct. af kvinderne om to år vil lytte til musik-streams på nettet.
Og endelig så er der den med mobiltelefonerne. Undersøgelsen viser, at 54 pct. ville lytte mere til radio, hvis deres mobil havde en indbygget radiomodtager, og næsten halvdelen - nærmere præcist 47 pct. - vil være mere tilbøjelig til at købe en mobiltelefon, hvis den har en radio - end hvis den ikke har. |