Hvilken vej blæser radiovinden i vore nabolande? Hvordan kan radioformatet videreudvikles, når signalet bliver digitalt? Radio Days 04 forsøger at give deltagerne svar og indblik på fremtiden.
Beate Appel fra det tyske firma Eurocast kender om nogen det europæiske radiomarked og ved, hvad der sker, når et monopol brydes. Hun har været udviklingskonsulent for radiostationer i Østrig, Polen, Tjekkiet og England og har foretaget en benchmarking-analyse af europæiske radiostationer. Og så kender hun det danske radiomarked. I 2001 rådgav hun nemlig Aller Group i forbindelse med ansøgningen om den 4. landsækkende radiokanal, og senest blev hun hidkaldt, da Det Berlingske Officin gik med i kapløbet om P5 og P6. Beate Appel kommer til Radio Days og giver sine visioner for radioens fremtid i Danmark, når hun åbner Radio Days 04 med en tale i Radiohusets koncertsal, samt i hendes en-times session senere samme dag.
Hvordan udnytter vi de nye tekniske muligheder, som den digitale radio åbner op for? De fleste i radiobranchen opfatter DAB præcis som den radio, vi kender i dag – blot med digitalt sendesignal og et lille display, der viser, hvilken musik der spiller. På Radio Days inviteres tre idérige personer uden for radiobranchen til hver at komme med et oplæg til, hvordan de tænker sig at nye DAB-udsendelser kan forme sig, når muligheden kommer.
Niels Aalbæk Jensen er direktør for Zentropa Kommunikation og udvikler digitale kommunikationsløsninger, Bo ’Bomuld’ Hamilton-Wittendorff er indehaver af branding- og kommunikationsbureauet HAPTIC og bagmanden bag blandt andet P3s kampagne ’Det man hører er man selv’, og Mikkel Weider er grundlægger af firmaet Art of Crime, der laver interaktive spil og tegnefilm. De tre vil ’battle’ om, hvem der har den mest nyskabende, den mest kommercielt interessante eller mest skævt tænkte idé til DAB-produktion. Mødet indledes af DR programchef Karen Marie Zeuthen, som fortæller om, hvad der kommer til at ske på DAB-området i løbet af de kommende år.
|