Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Sidste udkald for nationalt reklamesalg
Tirsdag 9. september 2008
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De sagde det samme sidst, men nu vurderer mediebureauerne at det (igen) er alvor: Det lykkedes ikke for Sky Radio og det lykkedes ikke for TV 2 Radio. Kan den nye radiokanal Nova FM heller ikke overbevise de store annoncører om værdien af kommerciel radio, kommer det aldrig til at ske.
"Alle er stadig lidt rystede over, at det ikke lykkedes TV 2 at gøre TV 2 Radio til en succes," siger adm. direktør i mediebureauet Mediacom, Ulrik Falkner Thagesen til Berlingske Business.

"Set med de positive briller er stationen nu landet et sted, hvor man har lang erfaring med at lave radio og holde omkostningerne nede," fortsætter Thagesen.

Men han peger også på, at som situationen er i dag, så laver de store annoncører - som udgangspunkt - ikke radiospots når de skal køre en kampagne.

"Når man ikke er vant til radiospots, skal man vænne sig til det," siger han og tilføjer, at det bliver en hård kamp for Nova FM, da der ikke er udsigt til at annoncebudgetterne vokser som det er sket tidligere.

Nova FM blev lanceret i går mandag med en målgruppe på de 25-50 årige. Musikken beskrives som et mix af dansk og udenlandsk musik med bred appel - afbrudt af nyheder fra af TV 2 News.

"De er nødt til at gå efter den brede målgruppe, som de gør. Men der bliver ikke scoret mange mål fra midtbanen, og derfor er det afgørende, at den nye kanal får noget kant. Det er ikke nok bare at lave en gedigen popkanal," slutter Ulrik Falkner Thagesen.

På Carat kalder man også Nova FM som det sidste udkald for kommerciel radio i Danmark.

"Det skal lykkes nu. Det er sidste chance. Det sagde vi også sidst, men nu er vi helt ude på vippen," siger adm. direktør, Mikael Ostenfeld, til Berlingske Business. Ligesom Thagesen vurderer han, at SBS Radio, står godt rustet til at løfte opgaven.

Til gengæld er han ikke helt enig med Thagesen om programformatet. Ostenfeldt mener, at Nova FM gør klogt i at placere sig på midtbanen i det danske radiomarked.

"Hvis de skal have den tilstrækkelige størrelse, bliver de nødt til at ligge på midtbanen. Ellers skræmmer de for mange lyttere væk. Så jeg synes, at det er helt rigtigt. De skal også værne om deres øvrige kanaler," siger Mikael Ostenfeld.

Som markedet ser ud i dag er det dog Det Danske Radiobureau, der med Radio 100FM, Radio Soft og en række store kommercielle stationer i provinsen er langt størst. DDR har 17 pct. af lytning. TV 2 Radio havde 4.9 pct., mens SBS Radio kun har 3.5 pct.

Formand for SBS Radio, Eric Hansen, har tidligere sagt til Business.dk, at de kommercielle radiokanaler tilsammen skal stjæle mindst 10 procentpoint fra DR indenfor et år, hvis Nova FM skal blive en succes.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -