DR P4 er fortsat landets største radiokanal - nu med mere end 2.5 mio. lyttere om ugen, skriver DR i en pressemeddelese. Andenpladsen besættes af P3, men også DRs "smalle" kanaler, P1 og P2, er godt med. P1 er med næsten en million lyttere nu større end både The Voice og Radio 100FM. Kun P3 synes at være ramt af de første måneders konkurrence på landsdækkende radio.
"Det er naturligt, at især P3 rammes af konkurrencen. P3 bruges jo af de lyttere, der er allermest attraktive for de kommercielle radioer og deres annoncører. Men det er rart at se, at der stadig er et par millioner lyttere, der foretrækker P3's mere varierede musiktilbud. Det er kun P3, der gør en særlig dyd ud af at præsentere de dele af den nye danske musik, som har svært ved at trænge igennem reklameradioernes kommercielle nåleøje," siger radiodirektør Leif Lønsmann fra DR og tilføjer:
"At de øvrige DR-kanaler holder skansen, trods de nye radioers indtrængen på markedet, tyder på, at danskerne er nysgerrige lyttere, der søger varians og mangfoldighed ved at frekventere flere forskellige kanaler hen over ugen. De lytter med på de nye stationer, men supplerer løbende deres radiodiæt med et vitamintilskud fra DR," siger han.
Her er de ugentlige lyttertal for januar måned 2004 iflg. Gallup (med tallene for december måned 2003 i parentes):
1. DR P4 2.505.000 (2.472.000) 2. DR P3 1.971.000 (2.040.000) 3. Sky Radio 1.095.000 (940.000) 4. DR P1 955.000 (726.000) 5. The Voice 709.000 (736.000) 6. Radio 100FM 682.000 (494.000) 7. DR P2 535.000 (472.000) 8. Radio 2 457.000 (432.000) 9. Pop FM 318.000 (258.000) 10. DR Klassisk 289.000 (254.000)
|