BBC's radiokanaler - Radio 1 og Radio 2 (der svarer til DR's P3 og det landsdækkende P4) spiller en minimal rolle i forhold til public service, de har mishandlet dets kommercielle rivaler og burde sælges for 500 mio. pund (5.5 mia. kr.). Det siger tænketanken The European Media Forum i en rapport, der - ikke overraskende - møder skarp modstand fra BBC.
Radiomarkedet i Storbritannien og Nordirland står iflg. European Media Forum i stampe fordi den kommercielle sektor ikke er i stand til at konkurrere med BBC's store budget BBC's udbredte brug af cross-promotion.
Alene BBC's radiostationer får hvert år tilført 450 mio. pund (4.94 mia. kr.) fra licensmidlerne.
Rapporten fra European Media Forum anfører, at BBC Radio 1 og Radio 2 spiller en minimal rolle i forhold til public service, og at det vil være en meget bedre idé at privatisere de to musikkanaler i stedet for at tillade helt nye kanaler. I forvejen har Radio 1 og Radio 2 de højeste lyttertal i Storbritannien og Nordirland, og vil derfor kunne klare sig fint i det kommercielle marked.
Et salg af Radio 1 vurderes til at kunne indbringe 200 mio. pund, mens Radio 2 skulle være 300 mio. pund værd. Alle disse mange penge kunne så passende anvendes til en tiltrænkt styrkelse af BBC's rigtige public service udsendelser. Sidegevinsten er iflg. rapporten dels et mindsket presset på licensbetalerne og dels en reduktion af den tvivlsomme konkurrence, som BBC tilføjer det kommercielle marked.
BBC vender sig imod rapporten og dets konklusioner. BBC mener, at både Radio 1 og Radio 2 spiller mere varieret musik end de kommercielle stationer gør, og at man sender indslag, satire og nyheds-aktualitetsstof, som heller ikke findes i den kommercielle sektor. BBC siger, at BBC's kanaler tilbyder nyskabelser og udfordring, som markedet ellers ikke vil tilbyde. |