Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Kritik af Østjyllands Radio kampagne
Torsdag 7. marts 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Som omtalt på radionyt.com den 25. februar gennemfører Østjyllands Radio (ØR) i øjeblikket en større kampagne, der bl.a. indeholder billboards og radiospots med testimonials fra en række kendte østjyder. De roser ØR til skyerne og nedgør konkurrenterne i bemærkelsesværdige negativt ladede vendinger. Men også en enkelt ikke-østjyde blander sig i koret, nemlig statsminister Anders Fogh Rasmussen (V), der lovpriser ØR. Direktør for konkurrenten Voice Århus, Inge Bak, undrer sig og Anders Fogh’s medvirken kritiseres også af medieforsker Frands Mortensen.
Den 2. april søsætter The Voice i Århus en ny søsterkanal med navnet Pop FM målrettet mod de 25-50-årige. Det har fået Østjyllands Radio, DRs regionalstation i Århus, som også henvender sig til de modne lyttere, til at tage utraditionelle reklame-metoder i brug, skriver Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis i dag. Kampganen går under overskriften ”Verden set fra Østjylland”.

Foruden billboards på indfaldsvejene til Århus og streamere i bagruden på alle taxaer kan lytterne i øjeblikket lægge ører til en række reklame-spots indtalt af kendte østjyder, der roser regionalstationen. Blandt dem er borgmesteren i Randers, Michael Aastrup Jensen, der sammen med Steffen Brandt, Finn Nørbygaard, Jette Torp og Viggo Sommer slår på reklame-trommer for ØR.

Men også en enkelt ikke-østjyde blander sig i koret, nemlig statsminister Anders Fogh Rasmussen (V), der i et reklamespot udtaler, at han somme tider ærgrer sig over, at han ikke bor i Østjylland, fordi han så ville være i stand til at lytte til Østjyllands Radio. Derpå følger endnu et par statsministerielle lovprisninger af radiokanalen.

Hos konkurrenten The Voice undrer direktør Inge Bak sig over statsministerens reklame-spot: ”Jeg må sige, at jeg er noget overrasket. Der er jo ingen tvivl om, at Østjyllands Radios kampagne kommer netop nu, fordi vi er på vej med en ny kanal. Men jeg går da ud fra, at Anders Fogh Rasmussen vil være interesseret i at medvirke i et tilsvarende reklame-spot for os, når vi går i luften”, siger hun til avisen.

”Det er fuldstændig uhørt, at en statsminister på den måde går ind og gør reklame for en bestemt radiokanal. Som statsminister er han jo også pressens minister, så derfor bør han selvfølgelig afholde sig fra at fremhæve et medie frem for andre”, siger Frands Mortensen, medieforsker og professor ved Aarhus Universitet.

Ifølge Frands Mortensen er der stor forskel på, om statsministeren som politiker udtaler sig om vigtigheden af at bevare og måske også styrke DR set i et kulturpolitisk perspektiv og så på at medvirke i et decideret reklame-spot.

Frands Mortensen stiller videre spørgsmålstegn ved, om statsministeren har været klar over i hvilken sammenhæng, han er blevet brugt af ØR.

Den kritik afvises kategorisk af Kirsten Vestergaard, programchef på Østjyllands Radio. ”Jeg kan garantere for, at Anders Fogh Rasmussen er klar over, hvad han medvirker i”, siger programchefen, der i øvrigt glæder sig over, at så mange kendte østjyder ville lægge rosende ord ind for radiokanalen.

En anden bemærkelsesværdig testimonial kommer fra den nye borgmester i Randers Michael Aastrup Jensen (V), der vælger at fremhæve DRs station i Århus, ØR, frem for de lokale radiostationer i Randers og fremsætter den noget overraskende påstand, at ØR har historierne, før han kan læse dem i sin avis.

Direktør for Radio ABC i Randers, Ole Søndergaard, undrer sig noget over, at borgmesteren som liberal politiker går ind og reklamerer for en public service station. Han synes egentlig, at det er friskt af ØR at lave reklamespot, men borgmesteren kan godt se frem til lidt omtale på ”moppe-plan” i radio ABC for hans deltagelse.

”En ting er, hvad man siger. En anden ting er, hvad man gør”, siger Søndergaard til Randers Amtsavis og fortæller, at da han forleden fik et lift med Michael Aastrup Jensen for ikke så længe siden var hans bilradio i hvert fald tunet ind på Radio ABC.

Randers Amtsavis’s leder om sagen kan læses her: http://www.amtsavisen.dk/randers/artikel:aid=56651


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -