Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radio 100FM største kommercielle radio - Sky står stille, mens DR Soft går frem
Onsdag 26. januar 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det går godt for Radio 100FM. Nye lyttertal fra Gallup for december måned viser, at 100FM nu har en markedsandel på 6.7 pct. af al radiolytning i Danmark. Det er stationens hidtil bedste lyttertal - op fra 5.5 pct. i november. Dermed lægger 100FM for alvor afstand til nr. 2 i Danmark: Sky Radio, der med en share på 5.3 pct. i december ligger næsten uændret i forhold til november og dermed klart under resultatet i resten af 2004, hvor Sky Radio gennemsnitligt tegnede sig for 5.9 pct. af radiolytningen i Danmark - en enkelt måned var man helt oppe på 7.2 pct. DR Soft går til gengæld frem - fra 0.4 pct. i november til 0.7. pct. i december, hvilket er meget bemærkel- sesværdigt, da kanalen kun sendes på DAB og på Internet.
Radio 100FM hæfter sig i en pressemeddelelse ved, at man blandt de 25-39-årige i HT-området i december opnår en markedsandel (share) på 28 pct., hvilket er det samme som P3. Det er første gang, at Radio 100FM indhenter P3 i radioens primære målgruppe i HT-området.

”Vi har fra første dag set P3 som vores primære konkurrent, og vi har nærmet os dem hurtigere end vi havde forventet. December og 4. kvartal 2004 viser de absolut bedste lyttertal vi har set hidtil. Alene det, at vi er kommet op på siden af P3 i vores primære målgruppe i HT-området viser, at vi har satset rigtigt i vores programsammensætning. Generelt er det glædeligt at konstatere, at vi er den radiostation, der tager flest lyttere fra DR. Det giver ekstra energi til vores fortsatte arbejde med at gøre endnu flere lyttere opmærksomme på, at der er alternativer til det tidligere radiomonopol,” siger Jim Receveur, adm. direktør for Radio 100FM.

Generelt havde de kommercielle radiostationer fremgang i december, målt på lytterandel, mens DR totalt set havde en lille tilbagegang. En tilbagegang, der primært skyldtes P3, mens især P4 fik fremgang i julemåneden. Det er dog også værd at bemærke at P1 igen går frem og tegner sig for 6 pct. af al radiolytning i Danmark i december - mod 5.5 pct. i november. Gennemsnitlig har P1 haft en share på knap 5.2 pct. i årets første 11 måneder, så det generelle billede er meget positivt for P1.

Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i december 2004 iflg. Gallup Radio Index , og med november, oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar, januar 2004, december 2003 samt tallene for 4. kvartal 2003 i parentes:

DR P1:6.0 (5.5 - 4.9 - 6.0 - 5.7 - 4.3 - 4.1 - 4.7 - 5.7 - 4.9 - 5.1 - 5.9 - 4.3 - 5.6 %)

DR P2: 2.8 (3.5 - 1.7 - 2.1- 1.6 - 2.3 - 2.5 - 3.0 - 3.0 - 2.7 - 2.4 - 2.7 - 2.6 - 2.5 %)

DR Klassisk: 1.0 (0.7 - 1.0 -1.0 - 0.8 - 0.7 - 0.8 - 0.7 - 0.6 - 0.9 - 1.4 - 0.9 - 0.7 - 0.8 %)

DR P3: 17.5 (20.2 - 18.5 - 20.4 - 20.4 - 20.8 - 17.8 - 17.1- 17.5 - 17.6 - 17.3 - 18.3 - 18.3 - 20.1 %)

DR P4: 38.5 (36.4 - 38.8 - 37.5 - 37.6 - 37.2 - 35.1 - 41.0 - 38.6 - 37.6 - 39.4 - 39.5 - 40.0 - 40.4 %)

DR Soft: 0.7 (0.4 - 0.1 - 0.3 - 0.2 - 0.1- 0.3- 0.3 %)

DR Boogie:0.2 (0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.3 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %)

DR Rock: 0.1 (0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1- 0.1 %)

DR Ghetto: 0.0 (0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 %)

DR total: 66.9 (67.1 - 65.4 - 67.5 - 66.7 - 65.6 - 60.9 - 67.0 - 65.9 - 63.6 - 65.5 - 67.4 - 65.8 % - 69.5 %)


Kommercielle: 30.3 (29.7 - 32.1 - 29.7 - 30.9 - 31.4 - 34.2 - 30.2 - 31.4 - 32.9 - 31.3 - 29.8 - 30.9 - 27.3 %)

Udenlandske stationer: 0.9 (1.1 - 0.7 - 1.0 - 0.7 - 0.9 - 1.3 - 1.5- 0.9 - 1.2 - 0.7 - 1.0 - 1.2 - 1.2 %)

Uidentificierede stationer: 1.9 (2.1 - 1.8 - 1.8 - 1.7 - 2.2 - 3.6 - 1.5- 1.8 - 2.3 - 2.5 - 1.9 - 2.2 - 2.1 %)


SBS Radio: 5.9 (6.2 - 6.9 - 5.7 - 7.0 - 6.4 - 7.8 - 6.5 - 7.5 - 7.0 - 7.3 - 7.3 - 7.8 - 7.7 %)

ANR total: 1.5 (1.9 - 2.6 - 2.3 - 2.3 - 2.6 - 2.0 - 1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.6 - 1.9 - 2.7 - 2.2 %)

JydskeVestkystens radioer: 1.6 (1.3 - 1.4 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.6 %)

MixFM: 0.4 (0.4 - 0.3 - 0.5 - 0.3 - 0.5 %)


De seks største kommercielle stationer i september 2004:

1. Radio 100FM: 6.7 (5.5 - 5.7 - 6.1 - 5.4 - 5.7 - 5.3 - 4.6 - 4.0 - 5.6 - 4.1 - 4.1 - 2.9 %)

2. Sky Radio (total): 5.3 (5.2 - 6.0 - 5.9 - 5.7 - 5.0 - 7.2 - 6.2 - 5.9 - 6.4 - 5.9 - 5.2 - 4.7 - 2.8 %)

3. The Voice (total): 3.0 (3.0 - 4.1 - 3.3 - 3.9 - 3.1 - 3.7 - 3.2 - 3.8 - 4.0 - 3.5 - 3.3 - 3.8 - 3.3 %)

4. Hit FM* (total): 1.6 (2.1 - 2.6 %)

5. Guld FM** (total): 1.4 (1.7 - 2.1 %)

6. Radio 2 (total): 1.2 (1.8 - 1.5 - 1.0 - 1.7 - 1.3 - 1.9 - 1.7- 2.1 - 1.5 - 2.0 - 2.4 - 2.8 - 2.5 %)


* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM
** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -