|
ANR mister lyttere i Aalborg - DR frem
Onsdag 26. januar 2005
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Særligt stabile kan man ikke beskylde de aalborgensiske radiolyttere for at være. Byens lokale station, ANR, har i de fire kvartaler i 2004 haft hhv. 35.7, 24.3, 32.1 og 25.1 pct. af radiolytningen i Aalborg og omegn. Det er meget store udsving, der dårligt kan forklares med statistisk usikkerhed. Det er især ANR Hit FM der oplever en stor tilbagegang i lytningen i 4. kvartal - ned fra 17 til 12 pct. - mens ANR Guld FM kun går tilbage fra 15 til 13 pct.
Sky Radio går en lille smule tilbage og havner på en share på knap 8 pct. i Aalborg-området - mens ANRs lokale, kommercielle konkurrenter er nærmest ikke-eksisterende. The Voice er tæt på at være udraderet og opnår kun en share på 1 pct. - ned fra 3 pct. i 3. kvartal - og er dermed nede på niveau med Radio 2, der også kun tegner sig for 1 pct. af radiolytningen i Nordjyllands hovedstad.
Endnu værre ser det ud for MixFM. Det er ikke lykkedes Gallup at finde lyttere til denne station, der derfor noteres med en share på 0.0 pct. af radiolytningen i Aalborg og omegn. I 3. kvartal var der dog et par lyttere, da MixFM tegnede sig for en markedsandel på 0.1 pct.
DR klarer sig bedre i 4. kvartal i Aalborg end hidtil i 2004 - og ryger helt op på en share på 60 pct. og fremgangen er jævnt fordelt på alle DRs kanaler.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Aalborg og tilgrænsende kommuner i 4. kvartal 2004 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index for radionyt.com. Tallene i parentes er fra 3. kvartal 2004. Enkeltstationer med under 1 pct. er ikke medtaget.
DR P4/Nordjyllands Radio: 33 % (31 %) ANR Guld FM: 13 % (15 %) ANR Hit FM: 12 % (17 %) DR P3: 16 % (14 %) Sky Radio: 8 % (8 %) DR P1: 5 % (3 %) DR P2: 4 % (2 %) The Voice: 1 % (3 %) Radio 2: 1 % (1 %) Radio Alfa: 1 % (0 %) DR P4/Radio Midt Vest: 1 % (0 %) DR Soft: 1 % (0 %)
DR total: 59.9 % (50.5 %) Kommercielle: 37.2 % (46.9 %)
ANR total: 25.1 % (32.1 %) Sky Radio: 7.6 % (8.4 %) SBS Radio: 2.4 % (4.1 %) ABC gruppen: 1.3 % (1.4 %) Viborg: 0.3 % (0.1 %) |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|