Der var engang - tilbage i 2002 - hvor radio spillede en stor rolle for 63 pct. af befolkningen i USA for, hvor de lærte ny musik at kende. Nu er det kun 39 pct., der lærer ny musik at kende ved at lytte radio.
31 pct. af befolkningen nævner internettet, som stedet hvor de får kendskab til ny musik. Og i aldersgruppen 12-24 år er billedet særligt tydeligt: Her nævner 52 pct. internettet som stedet for ny musik, mens det kun er 32 pct. af de unge, der kan finde ny musik på radioen.
Undersøgelsen fra Edison Research viser dog, at radio stadig er ret populær. 92 pct. af befolkningen lytter til FM og AM-radio, men der er kun 22 pct. der angiver, at radio har en stor betydning i deres liv. Her er topscorere mobiltelefonen med 64 pct. efterfulgt af bredbånds-internet (49 pct.) - og selv satellit-radio (27 pct.) er vigtigere.
Satellitradio (fra XM og Sirius) er ganske udbredt i USA. 12 pct. angiver, at de bruger satellit-radio.
Mens der er 31 pct. der er klar over, hvad HD-radio er, så er der kun 3 pct. der har en HD-radio. Og fremtidsudsigterne for USA's digitale radio er ikke opmuntrende: Kun 7 pct. tilkendegiver, at de er interesserede i HD-radio.
Hele rapporten kan ses her: http://www.edisonresearch.com/The_Infinite_Dial_2010.pdf
|