Mediebranchen i Danmark har alt for mange spillere i forhold til indbyggertallet, og der er behov for fusioner mener Lars Nordenlund fra PA Consulting Group. Men det er ikke altid helt ligetil. Således har SBS i 1½ år været klar til at sælge op mod 49 % af sine aktiviteter The Voice og TvDanmark, men hidtil forgæves – måske fordi nogle af de gamle mediehuse føler sig for fine til dette selskab.
Lars Nordenlund fra PA Consulting Group, der i en årrække har beskæftiget sig med rådgivning af medier i både Danmark og i udlandet, mener iflg. dagbladet Børsen, at det er højaktuelt med fusioner og konsolidering i den danske mediebranche. Udsigterne til en fornuftig indtjening er simpelthen for ringe, mener han og peger på, at sammenlægninger på tværs af medieskel er vejen frem.
Men der er store problemer i at få de danske mediehuse ind på fusionstanker. Som eksempel nævner Nordenlund SBS Broadcasting Group, der i 1½ år har været klar til at sælge op mod 49 % af sine aktiviteter. Indtil videre uden held på trods af, at alle mediehuse bekender sig til filosofien om at være tilgængelig på flest mulige platforme
”Nogle af de gamle mediehuse har givetvis følt sig for fine til at købe sig ind i TvDanmark”, siger Nordenlund. |