Den nye situation på det danske kommercielle radiomarked har endnu ikke fundet sit naturlige leje. Aktørerne vogter på hinanden.
"Ét er listepriser, noget andet er forhandlinger."
Den vurdering ser ud til at gå igen, når det gælder de kommercielle radioers listepriser. I den forløbne uge kunne Sky Radio meddele markedet, at de fastholder deres prisniveau. Samtidig hæver konkurrenten, Radio 100FM, prisen til Sky Radios niveau. Den tredje konkurrent, SBS Radio, har også valgt at fastholde deres pris. Ifølge mediadirector Flemming Jensen fra mediaedge:cia, er prisudspillene et forsøg på at konsolidere markedet.
- Det er alt sammen listepriser og dermed uden rabat. Vi oplever radiostationerne som meget villige til at gå langt ned i deres rabatter. Hvis man får 30-40 pct. i rabat, så er jeg ligeglad med udgangspunktet, for så skal jeg alligevel sammenligne priserne efter rabat, siger Flemming Jensen, til bladet Markedsføring.
Han understreger, at hvis man først vænner annoncører og bureauer til at rabatterne hedder 40-50 pct. i stedet for 10-20 pct., så er det svært at vende tilbage til det andet niveau. Han vurderer SBS’ udmelding med at holde fast i deres pris på GRP på 1400 pr. GRP, som en form for indirekte prisstigning.
- De holder fast i prisen på et produkt, som er blevet ringere. Det er ikke dårligt, men det er blevet dårligere, når man snakker en moden målgruppe, siger Flemming Jensen, der vurderer Sky Radios fastholdelse af prisen som et indikation af, at deres landsdækkende netværk ikke er modnet endnu.
At Radio 100FM til gengæld sætter deres pris op er udtryk for, at de har ambitioner.
- De sætter prisen op på linie med et landsdækkende netværk. De har også fået nogle flotte lyttertal. Derfor er det spændende, om de kan holde fast i dem, når de næste lyttertal kommer, slutter Flemming Jensen fra Mediaedge:cia. |