Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Lokalradio bliver den store taber i den kommende krig om radiolytterne
Torsdag 30. oktober 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Den 15. november vil der - med lanceringen af Sky Radio P5 og Radio 100FM - blive sat en massiv krig i gang. En krig om de danske radiolyttere. Selv om radiolytningen forventes at ville stige med 20 pct., så er der sorte udsigter for DR og især de flere hundrede danske lokalradioer. Fagbladet Markedsføring skriver i dag, at en del lokale kanaler må dreje nøglen om. Det spås samtidigt, at Sky Radio P5 har de bedste chancer for at vinde markedsandele de første måneder, mens Radio 100FM både senere og langsommere vil få fat i deres del af markedet.
DR har langt, langt den største andel af radiolytningen i Danmark - næsten 70 pct. Så stor en andel at det betegnes som "utroligt" - og "helt unaturligt højt". Radiodirektør Leif Lønsmann venter da også, at der vil ske et fald i DRs markedsandel. Han peger på, at i "monopol-landene" (de nordiske lande) har den statslige public service radiokanal over 60 pct. af radiolytningen, mens markedsandelen i de mere konkurrenceprægede lande i f.eks. Mellemeuropa ligger på ca. 50 pct. I de kommercielle markeder - som f.eks. Sydeuropa har public service stationerne kun en markedsandel på omkring 30 pct. Lønsmann vurderer, at vi i Danmark vil bevæge os mod situationen i "konkurrence-landene", og altså dermed - efter nogle år - vil DR's markedsandel falde til omkring 50 pct.

Selv om DR står til at miste lyttere, så mener Markedsføring, at de lokale stationer bliver de store tabere.

En del af de kanaler, der ikke har et klart fodfæste i deres lokalområde eller som kører med et minimalt økonomisk budget, må derfor iflg. Markedsføring se sig nødsaget til at dreje nøglen om eller lade sig opsluge af de store etablerede spillere på markedet.

Men hvem vil så klare sig bedst af de to nye landsdækkende kommercielle stationer, Sky Radio P5 og Radio 100FM.

Markedsføring mener, at Sky - der har en klar profil - umiddelbart har de bedste chancer for at vinde markedsandele. Sky vil tage lyttere fra både P3 og P4, de mindre kommercielle radioer i provinsen samt fra både Radio 2 og The Voice. Når Sky får lettere ved at slå igennem skyldes det, at Sky i forvejen er et kendt produkt, mens Talpa med deres Radio 100FM skal begynde helt fra scratch.




Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -