Tidligere markedsdirektør for BBC Radio, Matthew Bannister, forudsiger at den britiske regering vil sige nej til BBCs digitale planer. Selv om han selv var en af hovedpersonerne i udviklingen af BBC’s DAB-strategi, erkender han i dag, at DAB ikke kan opnå succes.
Bannister skriver i et debatindlæg i The Times, at har tror at den britiske regering måske oven i købet vil give BBC lov til at realisere deres digitale tv-planer, men sige nej til de digitale radioplaner.
Når han ikke levner DAB nogen chance for at klare sig, hænger det bl.a. sammen med den manglende investering i modtager-teknologi; DAB modtagere er ganske enkelt alt, alt for dyre.
BBC har indtil nu brugt 30 mio. pund (360 mio. kr.) til udviklingen af DAB, og fået meget lidt ud af det. Tilsvarende har kommercielle aktører investeret mange mio. pund i DAB. Alt sammen forgæves, mener Bannister. Indtil nu er der kun solgt 40.000 DAB modtagere i Storbritannien og Nordirland, selv om der har været masser af DAB programmer og næsten landsdækning i et pænt stykke tid. Det ville svare til at der i Danmark var solgt knap 3.800 apparater.
Bannister mener, at BBC ikke har råd til at indrømme offentligt, at en teknologi, som de har bygget deres egen fremtid på, aldrig bliver en realitet for forbrugerne.
Så lang tid man kan få en almindelig radio nærmest gratis – i midi-systemer, i ghetto-blastere, i biler, i Walkmans osv. – og en almindelig radiomodtager for nogle få håndører – så har DAB ingen fremtid. |