Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Reklameomsætning deles mellem 3 aktører
Tirsdag 14. september 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Nye tal fra Gallup Adfacts, der er begyndt at rapportere landsdækkende radiospending, viser at de tre primære aktører, DDR (med Radio 100FM), Sky Radio og SBS radio (Voice m.fl.), i juli-august tegnede sig for hver 1/3 af den landsdækkende radioreklameomsætning, oplyser Mediaedge:cia. Med den højeste share (15-50 år) på 47 pct. burde DDR løbe med den største omsætning og Sky Radio med en share på 19 pct. den laveste omsætning - men det sker altså ikke.
Det er ingen hemmelighed, at radiomarkedet er hårdt i år, skriver Mediaedge:cia videre. Omsætningen har slet ikke fået den vækst, der var kalkuleret med efter lancering af nye radiokanaler i november. Tværtimod er omsætningen nede med 3 pct., men der er dog en positiv trend på vej, og Mediaedge:cia forudser, at radio ender på niveau eller lidt over 2003.

På det grundlag har der været intens kamp om kronerne på markedet, og spørgsmålet er så, hvem der har været i stand til at få det bedste ud af markedet.

En indikation på dette fås nu fra nye Gallup Adfacts tal, som er begyndt at opgive radiospending. Det er ganske vist listepriser, men hvis det antages, at det reelle prisniveau er det samme hos de tre primære aktører: DDR, Sky Radio og SBS radio, så gives der en ide om styrkeforholdet og markedsandele.

De første tal, der dækker juli og august, viser en pæn deling af omsætningen i tre næsten lige store stykker. Ser man på de tre selskabers respektive lytterandele for 1. halvår, burde DDR med den højeste lytterandel blandt 15-50 årige på 47 pct. løbe med den klart største omsætning, men budgetallokeringen afhænger naturligvis også af den enkelte problemstilling for annoncøren mht. målgruppe, geografi etc.

Endelig er der ingen tvivl, om at DDR også har en stor portion lokal omsætning, som ikke er medtaget i opgørelsen. Omsætningen i listepriskroner har i denne periode været ca. 3,5 mio. kr. om ugen, og til sammenligning kan det nævnes, at tv ligger på 56 mio. kr.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -