Radioens død er blevet forudsagt mange gange. Men radioen lever fortsat i bedste velgående. Fx er der intet der tyder på, at Mp3-afspillere er på vej til at udkonkurrere radiomediet.
Først var det fjernsynet, som mange troede hurtigt ville ta' livet af radioen. Så var det kassettebåndene. Derefter cd'en - og senest de bærbare musikafspillere, som fx MP3-afspillerne.
Men radiolytning er fortsat tårnhøj - i stort set alle aldersgrupper. Det viser en ny undersøgelse fra Nielsen om medieforbruget i USA.
Her er en oversigt over, hvor mange pct. af befolkningen der på en gennemsnitlig dag bruger disse medier:
- 95 pct. ser tv - 79 pct. hører radio (FM, AM og satellit i alt) - 65 pct. bruger internettet - 37 pct. hører cd eller bånd - 35 pct. læser avis - 27 pct. læser blade/magasiner - 15 pct. hører satellitradio - 12 pct. hører iPod eller mp3-afspiller
I aldersgruppen 18-34 er der 80 pct. der lytter radio dagligt.
Kigger man på, hvordan tidsforbruget er på de forskellige medier på en tilfældig hverdag, så er tv en klar vinder i USA. Se diagram øverst til højre. Her fremgår det - når man sammenligner forbruget af fem udvalgte medietyper - at 64 pct. af forbruget går til at se tv, 20 pct. til at høre radio, 11½ pct. til internettet - mens kun ganske kort tid bruges på at læse aviser og blade.
Hele rapporten kan læses her: http://blog.nielsen.com/nielsenwire/wp-content/uploads/2009/11/VCM_Radio-Audio_Report_FINAL_29Oct09.pdf |