Når Australien går til valg til efteråret vil en stor del af valgkampen udspille sig over radioen, nemlig via det meget australske fænomen, Talk Back Radio.
Både premierminister John Howard og hans modstander Kim Beazley er flittige til at præsentere deres politik igennem Talk Back Radio, skriver Børsen i dag. Talk Back Radio henvender sig især til arbejdere og hjemmegående husmødre med relativt ringe uddannelse.
”Talk Back er det mest demokratiske kommunikationsmiddel, vi har i Australien. Kun her kan John Howard nå direkte ud til folket uden at blive tolket eller censureret af en journalist”, siger professor John Flint fra Australian Broadcasting Authority.
Talk Back Radio betyder, at studieværten tager et aktuelt emne eller begivenhed op og bagefter ringer lytterne ind og diskuterer emnet – ofte med en inviteret gæst, der har bestemte meninger. Det kan typisk være en aktuel politiker.
Der findes godt 275 radiostationer i Australien, hvoraf er ca. 250 kommercielle. De allerfleste har nogle Talk Back programmer, men i hver eneste storby findes der mindst et par radiostationer, der er rene Talk Back radioer.
I Sydney, hvor der er der ca. 15 radiostationer, er der fem, der konstant konkurrerer med hinanden om at have de bedste studieværter, for at få flest lyttere – og dermed størst reklameindtægter, skriver Børsen videre.
I 2000 havde de kommercielle radiostationer i Australien annonceindtægter på ca. tre mia. danske kroner. |