|
Stor tilbagegang for ANR i Aalborg
Fredag 3. august 2001
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
I 1. kvartal 2001 havde ANR 46 % af al radiolytning i Aalborg og nabokommuner. I 2. kvartal havde ANR kun 34 % af den samlede radiolytning i Aalborg området. Det er først og fremmest ANR Hit FM der mister markedsandele – og det er primært Radio 2 der snupper lytterne.
Gallup har for radionyt.com undersøgt, hvorledes fordelingen af al radiolytning i Aalborg kommune og dets nabokommuner så ud i 1. og 2. kvartal 2001.
Både ANR Hit FM og ANR Guld FM mister markedsandele og kan nu ikke længere matche DRs share i området. Selv om Nordjyllands Radio går tilbage så redder P3 noget af det tabte hjem, og DR går kun samlet ganske lidt tilbage i share i Aalborg. En samlet share til DR i 2. kvartal 2001 på 46.3 % (mod 47.1 %) er dog næppe noget den statslige hovedstadsradio er særligt tilfredse med.
Det er opkomlingen fra Pandrup der æder sig ind på det aalborgensiske radiomarked. Radio 2 havde i 1. kvartal (via kabel og satellit) under 1 % af al radiolytning i Aalborg, men med den nye Radio 2 Nordjylland, der startede 1. april, kan Radio 2 mønstre ikke mindre end 8 % af al radiolytning i den nordjyske hovedstad.
Her er oversigten over markedsandele i Aalborg og nabokommuner i 2. kvartal 2001 (med 1. kvartal 2001 i parentes).
DR P4/Nordjyllands Radio: 23 % (28 %) ANR Hit FM: 21 % (29 %) DR P3: 15 % (12 %) ANR Guld FM: 13 % (16 %) Radio 2: 8 % (0 %) Lokalradioerne i Brønderslev: 4 % (2 %) DR P1: 5 % (5 %) DR Klassisk/P2musik: 2 % (3 %) The Voice satellit: 1 % (1 %) Radio Viborg: 1 % (0 %) DR P4/Radio Midt & Vest: 1 % (0 %) |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|