I forhold til forrige månedsindex, hvor de kommercielle for første gang i år kunne notere fremgang, er der i maj kun tale om mindre forskydninger. De kommercielle har dog fastholdt fremgangen og går samlet fra 27.0% til 27.2% af al radiolytning. DR noteres for 70.1% mod 70.3% i april og bevarer dermed næsten uantastet sin helt dominerende stilling. Der er dog enkelte mindre udsving stationerne imellem.
Medens der i det store og hele er status quo for hovedtallene, dækker de dog over enkelte udsving, selv om der er ikke er tale om de helt store forskyd-ninger.
DR P3 går lidt frem igen efter april måneds nedgang. P4 og P1 taber omkr. 1%. Nogle af DR’s digitale kanaler, bl.a. DR X, går 0.1% frem, og de digitale tegner sig for en samlet fremgang på 0.4%. Blandt de kommercielle er der også næsten status quo. Radio 100FM, The Voice og Energy samt RadioNets Guld FM må dog notere udsving i lidt nedadgående retning, medens Hit FM, Radio 2 og Skala/Victor går lidt frem. Blandt salgsselskaberne er der pæn fremgang til ddr.
Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i maj 2006 iflg. Gallup Radio Index og med april, marts, februar og januar 2006 samt december, november, oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar og januar 2005 i parentes):
DR P1: 5.6 (6.7 - 6.9 - 6.9 - 6.7 - 7.6 - 6.0 - 6.9 - 5.6 - 7.2 - 4.8 - 5.4 - 4.3 - 4.9 - 5.9 - 5.6 - 5.6 %) DR P2: 3.1 (2.6 - 2.7 - 2.3 - 2.4 - 3.0 - 2.6 - 2.1 - 2.8 - 2.3 - 2.1 - 2.6 - 2.3 - 2.1 - 2.2 - 3.3 - 3.9 %) DR Klassisk: 0.8 (1.1 - 1.4 - 0.9 - 1.6 - 1.4 - 1.0 - 0.9 - 1.0 - 0.8 - 1.0 - 1.0 - 0.9 - 0.6 - 0.9 - 0.9 - 1.2 %) DR P3: 21.1 (19.9 - 22.5 - 21.5 - 20.1 - 21.2 - 19.7 - 18.5 - 20.1 - 18.8 - 17.9 - 20.5 - 21.4 - 18.7 - 18.2 - 18.4 - 19.3 %) DR P4: 38.0 (39.1 - 40.2 - 39.2 - 40.1 - 37.9 - 40.3 - 38.0 - 35.7 - 36.1 - 40.1 - 35.8 - 39.1 - 37.9 - 38.7 - 38.6 - 39.1 %) DR Soft: 0.6 (0.5 - 0.9 - 0.8 - 0.5 - 0.4 - 0.3 - 0.3 - 0.4 - 0.3 - 0.2 - 0.4 - 0.3 - 0.4 - 0.3 - 0.2 - 0.2 %) DR Boogie: 0.2 (0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.2 %) DR Rock: 0.1 (0.0 - 0.2 - 0.2 - 0.4 - 0.2 - 0.1 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 %) DR X: 0.2 (0.1 -) DR total: 70.1 (70.3 - 74.0 - 71.9 - 72.2 - 71.9 - 70.1 - 67.0 - 65.9 - 65.9 - 66.1 - 65.9 - 68.6 - 64.9 - 66.5 - 67.4 - 69.7 %)
Kommercielle: 27.2 (27.0 - 23. 2 - 25.1 - 24.6 - 24.6 - 27.5 - 29.6 - 31.0 - 30.7 - 30.5 - 31.0 - 29.0 - 33.0 - 29.7 - 29.5 - 27.8 %) Udenlandske stationer: 0.6 (1.2 - 0.8 - 1.1 - 0.9 - 0.7 - 0.5 - 1.2 - 1.2 - 0.9 - 1.3 - 0.8 - 0.8 - 0.7 - 0.7 - 1.3 - 0.9 %) Uidentificerede stationer: 2.1 (1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.2 - 2.8 - 1.9 - 1.2 - 1.9 - 2.5 - 2.0 - 2.4 - 1.6 - 1.4 - 3.1 - 1.9 - 1.7 %)
SBS Radio: 4.0 (4.1 - 3.8 - 5.8 - 3.7 - 4.0 - 3.7 - 4.7 - 3.6 - 4.7 - 4.5 - 5.0 - 4.4 - 4.5 - 5.0 - 5.4 - 5.0 %) Jydske Vestkystens radioer: 1.5 (1.2 -1.4 - 1.3 - 1.3 - 1.4 - 1.7 - 1.6 - 1.4 - 1.7 - 1.3 - 1.8 - 1.2 - 1.4 - 1.3 - 1.7 - 1.5 %) ANR total: 2.1 (2.1 - 1.0 - 1.3 - 1.2 - 1.8 - 1.5 - 1.9 - 2.2 - 1.3 - 1.9 - 1.9 - 1.7 - 2.3 - 1.3 - 1.9 - 1.9 %) Energy/NRJ: 0.4 (1.1 - 0.4 - 0.7 - 0.4)
De fem største kommercielle stationer i maj 2006: 1. Radio 100FM: 7.1 (7.4 - 8.1 - 6.6 - 7.6 - 7.7 - 6.2 - 5.4 - 7.9 - 7.9 - 6.4 - 6.5 - 6.7 - 6.3 - 5.6 - 5.5 - 5.4 %) 2. The Voice (total): 2.3 (2.8 - 2.5 - 3.7 - 2.8 - 2.7 - 2.7 - 3.0 - 2.6 - 2.7 - 3.5 - 3.6 - 3.1 - 3.1 - 3.4 - 3.5 - 2.9 %) 3. Guld FM** (total): 1.9 (2.2 -1.3 - 2.1 - 1.6 - 1.6 - 1.9 - 1.2 - 1.7 - 1.3 - 1.7 - 1.7 - 1.7 - 2.3 - 1.3 - 1.9 - 2.0 %) 4. Hit FM* (total): 1.9 (1.4 - 0.7 - 1.2 - 1.2 - 1.9 - 1.6 - 2.0 - 2.3 - 1.6 - 2.1 - 1.6 - 2.1 - 2.0 - 1.4 - 2.1 - 2.0 %) 5. Radio 2 (total): 1.7 (1.3 - 1.3 - 2.1 - 1.0 - 1.3 - 1.0 - 1.7 - 1.0 - 2.0 - 1.0 - 1.5 - 1.3 - 1.4 - 1.6 - 1.4 - 1.2 %)
De største salgsselskaber: ddr: 19.5 (17.9 -16.0 - 15.1 - 16.7 - 17.0 - 16.0 - 14.5 - 17.8 - 16.3 - 16.1 - 17.1 - 16.2 - 17.0 - 13.9 - 16.0 - 14.7 %) SBS Radio Plus: 5.0 (5.6 - 5.0 - 6.8 - 4.9 - 5.1 - 4.5 - 5.5 - 5.1 - 5.6 - 5.4 - 5.7 - 5.2 - 5.8 - 6.3 - 5.6 - 5.4 %)
* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.
Gallups Radio Index for maj, der er baseret på 2.028 personer, der hver har udfyldt en radiodagbog i en uge, giver som hovedtal, at 3.636.000 i løbet af en dag lytter til radio - på ugebasis 4.397.000. Alle danskere lytter i gennemsnit til radio 20 timer om ugen. Det svarer til, at gennemsnitsdanskeren lytter til radio 3 timer i løbet af en dag. Disse tal er ikke ændret væsentligt i de seneste måneder. |