Den administrerende direktør for Sky Radio, Kasper Krüger, er ifølge Børsen fortørnet over DRs DAB kanal, DR Soft, som han mener ligner Sky Radio for meget. Kasper Krüger efterlyser grænser for public service.
Til avisen siger Kasper Krüger: ”Det virker nærmest, som om de har haft en student til at skrive vores play-lister af for så at sende musikken non-stop uden de afbrydelser i form af reklamer og nyheder, vi er nødt til at have på Sky. Nyhederne er vi endda pålagt at sende ifølge vores aftale med staten, og det kan da ikke være DRs opgave at tilskynde unge mennesker til at stille ind på en kanal, som informerer dårligere end nogen anden”, udtaler han i Børsen.
Radiodirektør for DR Leif Lønsmann er delvis enig med Krüger i at stationerne ligner hinanden. Lønsmann peger dog på at to kanaler, der spiller populær musik naturligvis vil have noget til fælles. Lønsmann siger blandt andet: ”… Soft adskiller sig fra Sky ved at have et mere varieret, mere dansk og mere vovet musikudbud. Og så er der i øvrigt færre gentagelser end på Sky”.
Kasper Krüger, Sky Radio og Jim Receveur, Radio 100FM er ifølge Børsen begge glade for, at DRs bestyrelses beslutning om at foretage en analyse af DRs public service virksomhed, der blandt andet skal se på om nogle af DRs områder virker for kommercielle.
Kasper Krüger forklarer i avisen at han ikke har noget i mod konkurrence fra DR: ”Vi har ikke noget imod at skulle kæmpe mod andre kommercielle radiokanaler på lige vilkår, men hvis DR uden videre har lov til at efterligne os for licensbetalernes penge, fjerner det fundamentet for kommerciel radio.”
DR Soft har i den seneste lyttermåling for august 2004 en ugentlig share på 0.2 pct. svarende til 32.000 ugentlige lyttere. Sky Radios share i samme måned er 5.7 pct. hvilket svarer til 1.128.000 ugentlige lyttere ifølge den seneste måling foretaget af tns Gallup.
|