Den gode nyhed er at det går godt for NRJ i Frankrig. Rigtigt godt endda. Den mindre gode nyhed er at det går skidt for NRJ udenfor Frankrig . Rigtigt skidt endda. Mens mange store radioselskaber har måttet notere sløje omsætningstal pga. vigende reklameindtægter, så har NRJ i Frankrig haft en omsætningsfremgang på både lokale og landsdækkende reklamer på næsten 6 %. Udenfor Frankrig er tilbagegangen for NRJ stationerne på næsten 19 %. Men de internationale aktiviteter udgør dog kun en lille del af NRJs samlede aktiviteter, så samlet set er der et plus på 2 % for NRJ.
NRJ Group, der indeholder alle NRJ koncernens aktiviteter, har netop offentliggjort regnskabstal for det sidste halve år – perioden fra 1. oktober 2001 til 31. marts 2002, og den viser at overskuddet er øget med 2.3 % til 175.63 millioner Euro (1.307 mia. kr.), mod 171.62 mio. Euro (1.277 mia. kr.) i samme periode sidste år. Det er de landsdækkende, nationale franske radiostationer der tegner sig for langt den største del af omsætningen. Det er bl.a. radiokanalerne NRJ, Radio Nostalgie og Cherie FM. Omsætningen her udgjorde 104.14 mio. Euro (775 mio. kr.) og her er omsætningsfremgangen oven i købet størst, nemlig med 5.9 %.
De lokale NRJ, Nostalgie og Cherie FM stationer gik 5.4 % frem og omsatte i det sidste halvår for i alt 25.94 mio. euro (193 mio. kr.).
Det franske radioselskab klarer sig imidlertid ikke så godt udenfor Frankrig for øjeblikket. Omsætningen faldt med 18.8 % og udgør i halvårsregnskabet 17.41 mio. Euro (130 mio. kr.). Det dækker dog over at det gik rent galt i de sidste tre måneder af 2001, hvor nedgangen var på 23 %. I de seneste tre måneder er tallene rettet noget op, og nedgangen her var kun på 12 %. |