Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Nissen ikke overrasket over TV 2 Radio tal
Fredag 20. april 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR's tidligere generaldirektør Christian S. Nissen er ikke overrasket over at TV 2 Radio kun opnåede en share på 3.5 pct. og dermed indtager en sjetteplads på radiolytningens top-10-liste. Nissen mener ikke, at TV 2 Radio lyder som et markant nyt tilbud, der kan få folk til at skifte kanal. Han tror dog på, at TV 2 - modsat Sky Radio - har talent, penge og tid til det lange seje træt der skal til for at opnå succes.
Æv-bæv, I klarede det ikke! Det var i den korte version grundtonen i de mange kommentarer til TV 2 Radio's placering som nr. 6 på radiolytningens top-10-liste med 3,5 pct. af det samlede lyttermarked, da Gallup i forrige uge offentliggjorde de seneste lyttertal. Det skriver Christian Nissen i en kommentar i dag i dagbladet Information.

Nissen er ikke overrasket: "Først og fremmest har TV 2 Radio jo ikke været et markant og længe ventet brud med DR's monopolstilling, som tilfældet var i 1988, da TV 2's fjernsyn gik i luften og på rekordtid gav DRTV1 baghjul. Eller da Radio Merkur i slutningen af 1950'erne inden for sit sendeområde fik flere lyttere end Statsradiofonien (og derfor blev forbudt). I begge tilfælde var der dengang en opsparet frustration over den monopolistiske tvangstrøje, som fik frit løb i et valg af det længe ventede alternativ. Men der har nu i mange år været masser af muligheder for at høre radio uden at tune ind på DR's kanaler".

Chr. Nissen konstaterer, at TV 2 Radio ikke lyder som et markant nyt tilbud, der kan få de meget vanebestemte radiolyttere til at skifte kanal. Proflen er for uklar til at man kan holde sine lyttere "i et fast greb".

"Meget tyder derfor på, at Jens Rohde og hans folk må forlade sig på det lange, seje træk med løbende justeringer af sendefladen. Det havde forgængeren Sky Radio hverken talent, penge eller tid til. Det har TV 2", mener den forhenværende generaldirektør.

Nissen benytter i øvrigt anledningen - i sin kommentar i Information - til at vende sig imod en replanlægning af FM-båndet, da han ikke tror, der er et kommercielt marked for flere landsdækkende radiokanaler - og da en sådan replanlægning vil gå ud over en stribe lokale radiostationer.

Det med de lokale radiostationer får en ekstra krølle. Christian Nissen mener, at forslaget om en replanlægning hænger fint sammen med den lange tradition, der findes i Danmark for at lægge politiske hindringer i vejen for en levedygtig kommerciel radiobranche: "Sendemulighederne har fra starten været spredt ud på alt for mange små, lokale radioer. Dels idealistiske græsrodsradioer med så få lyttere, at det havde været mere fornuftigt at finansiere deres telefonabonnementer, så de kunne ringe til hinanden i stedet. Dels små lokale reklameradioer med så lille et dækningsområde, at de aldrig fik en rentabel drift, bl.a. fordi der i mange år var forbud mod en samdrift ved såkaldt 'networking', der kunne give et større dækningsområde og en bedre indtjening. Denne tradition for at spænde ben for kommerciel radio skal åbenbart holdes i hævd."


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -