Både tv, internettet, computerspil, video-kigning, mobiltelefonen og aflytning af MP3-musik er alt sammen mere udbredt blandt børn og unge mellem 5 og 16 år. Det viser ny stor undersøgelse fra britiske Ofcom.
Mens der er 95 pct. af de 5-16 årige, der ser tv dagligt eller næsten dagligt, så er det tilsvarende tal meget lavere for radio. Kun 20 pct. af de 5-7 årige lytter radio, blandt de 8-11 årige er det 28 pct., og 33 pct. af de 12-15 årige angiver, at de hører radio dagligt eller næsten dagligt. Der er tale om næsten uændrede tal i forhold til sidste år, men et stort fald i forhold til situationen for to år siden.
Et område er dog i fremgang. I forhold til sidste år udgør den digitale radiolytning nu mere end hidtil - i forhold til analog radio og i forhold til børn og unge, der ikke hører radio. Her er der sket en fremgang for digital radiolytnings andel fra 16 til 19 pct.
Det gennemsnitlige ugentlige forbrug af både radio, tv og net er nogenlunde uændret for de 5-16 årige i 2011 i forhold til 2010, lyder en af konklusionerne i Ofcom-rapporten.
Børn og unge bruger i gennemsnit 17.6 timer på at se tv om ugen, 14.6 timer på internettet, 10.3 timer på at spille spil og 7.6 timer på at høre radio.
Hele rapporten kan læses her: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/media-literacy/oct2011/Children_and_parents.pdf
|