Digital radio har lidt endnu et tilbageslag i Storbritannien, skriver The Guardian. Det sker idet Bauer har besluttet at lukke dets landsdækkende digitale radiokanal Mojo, der har været i luften siden 2003. Mojo blev udsendt på Freeview, Sky Digital og på nettet - men ikke på DAB.
Bauer angiver den økonomiske lavkonjunktur som årsag til lukningen af Mojo. Fremover vil Bauer satse på dets tre andre digitale radiokanaler: Q, Heat og Smash Hits.
Mojo sender sidste gang den 30. november, og det oplyses at lukningen af kanalen ikke vil medføre fyringer.
Tidligere i år er andre højt profilerede digitale radiokanaler blevet lukket - bl.a. GCap Medias 'The Jazz'.
De kommercielle aktører har meget vanskeligt ved at få en fornuftig økonomi i at drive digitale radiokanaler. Det er tilfældet på trods af, at den digitale radiolytning er i vækst i Storbritannien og Nordirland. Iflg. Rajar skete 18.7 pct. af al radiolytning i 3. kvartal på de digitale platforme. For et år siden var det kun 15 pct. Men kun omkring 4 pct. af de reklamekroner, der anvendes på radio, bruges på de digitale radiokanaler. |