Den norske tipstjeneste var den største annoncør på P4 sidste år. Nummer 2 var Telenor Media, mens forsikringsselskabet If var 3. størst. Der blev solgt reklamespots for 273 mio. norske kroner (252 mio. danske kr.) på kanalen i 2000, hvilket var en stigning på 6.3 % i forhold til 1999.
Der blev afviklet i alt 1.100 reklamekampagner på P4 i fjor, hvilket er 50 flere end i 1999, oplyser Propaganda.
Største annoncørgruppe var forskellige teletjenester der stod for 42.8 mio. norske kroner, svarende til 16 procent af omsætningen. Dernæst fulgte dagligvarebutikkerne med 40.6 mio. kr. mens bilbranchen lagde 27 mio. kr. i P4s lommer.
Kanalens største ti kunder er stort set de samme fra år til år. Fra Propaganda citerer vi her nøgletallene for P4s reklameomsætning.
- Største annoncører 2000 1. Norsk Tipping 2. Telenor Media 3. If... 4. Verdens Gang 5. Telenor Mobil 6. AS Norske Shell 7. KappAhl 8. Byggmakker 9. Bosch 10. Eilag Expert
- Største annoncører 1999 1. Norsk Tipping 2. Verdens Gang 3. Telenor Mobil 4. Telenor Media 5. Rimi 6. Eilag-Expert 7. Norske Shell 8. Prix 9. Maxbo 10. Statoil
- Omsætning fordelt på brancher 2000 1. Telekommunikationstjenester 15,7 procent 2. Dagligvarer 14,9 procent 3. Bil/Biltilbehør 9,9 procent 4. Spil/Underholdning 7,1 procent 5. Hus/Have/Ejendom 6,5 procent 6. Bank/Forsikring 5,8 procent 7. Katalog/Forlag 5,5 procent 8. Transport/Rejser 5,4 procent 9. Hvidevarer/Bad 4,8 procent 10. Lægemidler/Egenpleie 4,4 procent 11. Oljeselskaber 4,0 procent 12. Media 3,5 procent 13. Sko/tøj 3,0 procent 14. Interesseorganisationer 2,8 procent 15. Gaver/Diverse 2,5 procent 16. Statslig Info 1,6 procent 17. Musik 1,2 procent 18. Data/Kontorudstyr 0,6 procent 19. Elektronik/Ur/Optik/Foto 0,5 procent 20. Sport 0,3 procent 21. Skole/uddannelse 0,1 procent
- Omsætning fordelt på brancher 1999 1. Dagligvarer 12,66 procent 2. Telekom/Teletjenester 11,44 procent 3. Spil/Underholdning 9,25 procent 4. Bil/Biltilbehør 9,06 procent 5. Transport/Rejser 6,01 procent 6. Hus/Have 5,04 procent 7. Hvidevarer/Bad 5,78 procent 8. Gaver/diverse 4,67 procent 9. Oljeselskaber 4,22 procent 10. Interesseorganisationer 4,06 procent 11. Bank/Forsikring 3,95 procent 12. Media 3,92 procent 13. Statslig Info 3,53 procent 14. Lægemidler/Helsekost 3,34 procent 15. Sko/Tøj 2,50 procent 16. Katalog/forlag/bøger 2,44 procent 17. Lys øl/Mineralvand 2,03 procent 18. Chokolade/Snacks 1,69 procent 19. Egenpleje 0,92 procent 20. Møbler/Interiør 0,90 procent 21. Sport 0,80 procent 22. Musik 0,77 procent 23. Elektronik/Ur/Optik/Foto 0,37 procent 24. Skole/Uddannelse 0,34 procent 25. Data/kontorudstyr 0,31 procent |