Forlydender i branchen vil vide at ANR er 20 % bagud i reklameomsætning i øjeblikket, men det afviste direktør for TVR, Peter A. Petersen, i dag på RadioDays. Det rigtige tal er at man er 3.4 % bagud i forhold til sidste år, men med valget den 20. november regner man med at nå budgettet. Peter A. Petersen langede i øvrigt voldsomt ud efter Sky Radio og Radio 2, som han kaldte for "nasserøve".
Den almindelige afmatning i det danske samfund fik hovedskylden for den manglende indtjening på ANR, men Peter A. Petersen slog dog samtididig fast, at radio faktisk er et af de forretninsgområder i den store nordjyske mediekoncern der er mindst ramt af afmatningen.
ANR har aktuelt en omsætning der er 3.4 % mindre end sidste år. I forhold til det opstillede budget for 2001 er der dog tale om betydeligt mere, men ikke i nærheden af de 20 % som rygter i branchen taler om.
Det er ikke Radio 2 Nordjylland der får skylden for den manglende omsætning. "Det eneste problem vi har med Radio 2 er, at de sender så kraftigt, at de klemmer vores egne signaler", sagde Peter A. Petersen om den nye konkurrent i det nordjyske. Han tøvede i øvrigt ikke med på session'en på RadioDays, at betegne Radio 2 både som både "nasserøve" og "pirater".
Heller ikke Sky Radio har Peter A. Petersens store kærlighed. Petersen kaldte konsekvent radioen for en "jukebox-radio" og sagde at han indædt vil arbejde imod den type af radiostationer. Det er simpelthen noget griseri at give frekveser til stationer som Sky Radio, mente Peter A. Petersen.
Petersen lægger i stedet for non-stop musik vægt på det journalistiske. På session'en, der blevet ledet af Jens Franck fra SDU, slog Peter A. Petersen fast, at TVR koncernens helt klare formål er at veksle de indtægter man får til lokal journalistik. Og dermed står ANR i skarp kontrast til kommercielle stationer som Radio 2 og Sky Radio. |