Den landsdækkende nederlandske, kommercielle radiostation 100%NL, der udelukkende sender musik fra Nederlandene, har haft et lidt for bredt format. Det rettes der op på nu. Fremover vil man ramme de kvindelige lyttere.
Der har i den senere tid været mange rygter omkring 100%NL. Efter forlydender om, at 100%NL ville være en schlager-station, så ændrer man nu i stedet format til en kvindevenlig kanal iflg. stationens nye programchef Ron Sterrenburg.
"Vi vil associere os med Linda, Libelle eller Margriet", fortæller han. "Vi vil ramme kvinderne, der står midt i deres tilværelse. Og derfor ændrer vi ikke markant i vor musikprofil", fortsætter Ron Sterrenburg.
Stationen har været kendt for at spille rock og rap, men det fjernes nu fra programfladen. Målgruppen er nu kvinder mellem 18 og 50 år.
Radiostationen, der kæmper med lyttertallene, udsendte forskellige signaler i starten af måneden. Et af dem gik på, at man ville rette sig mere mod den nordlige del af Nederlandene, hvor interessen for schlager er stor. Det kom frem på baggrund af en udtalelse af den nyansatte direktør Dennis Korthouwer, der til Algemeen Dagblad bl.a. sagde: "Vi vil ikke afvise at spille mere schlager, hvis det er det, der skal til."
Nu lyder det anderledes fra den nye programchef Ron Sterrenburg. Han har iøvrigt en fortid som musikchef for RTL FM (hvis frekvenspakke 100%NL overtog), programchef for Radio Nationaal og assisterende programchef for Radio Noordzee Nationaal.
|