"Det er helt naturligt, at en del radiolyttere vender øret mod de kommercielle stationer," siger DRs radiodirektør Leif Lønsmann i en kommentar til de nye lyttertal. Han glæder sig dog over, at DR stadig er de største. "De kommercielle kanaler supplerer DRs fire kanaler, så alle danskere til enhver tid kan finde noget af interesse. Vi har ikke monopol på radio længere, og det er godt. Men reklameradioerne skulle nødig have monopol på populære programmer."
Trods konkurrencen fra de nye kommercielle radiostationer er DR fortsat meget populær blandt radiolytterne. P4 og P3 er således fortsat suverænt Danmarks mest populære radiokanaler med henholdsvis 2.5 og 2.0 mio. lyttere hver uge. Det viser de nyeste tal fra Gallup.
DR skriver i en pressemeddelelse, at det som ventet især er P3, der har måttet afgive lyttere til de nye kommercielle radiokanaler. Men kanalen kan fortsat mønstre næsten to millioner lyttere. Det skyldes ikke mindst en række store radiosucceser som for eksempel det populære frisprogede spørgeprogram 'Mads og Monopolet', der med knap en halv million lyttere er et af de store trækplastre i dansk radio.
Ellers er det især P4 med blandingen af regionale og landsdækkende programmer, der trækker de allerstørste radiosucceser. Her har blandt andet den nye søndagsudgave af 'Café Hack' været en stor lyttersucces med over 700.000 lyttere hver søndag. Og inden for sin genre er det flot, at P2 med sin blanding af klassisk musik og kulturprogrammer nu bruges af mere end en halv million danskere. Her har blandt andet satsningen med den klassiske formiddag været med til at øge kanalens succes.
DRs egne undersøgelser viser i øvrigt, at radio i dag er andet og mere, end hvad der foregår på FM-skalaen. DRs netradio - med op mod 20 tilbud - er en stor succes med mere end 500.000 unikke brugere, ligesom kabel-, satellit- og net-kanalen DR Klassisk er blandt de ti mest lyttede radiokanaler i Danmark med ca. 300.000 lyttere.
Danmarks 10 mest lyttede radiostationer i marts 2004 - opgjort efter antal lyttere pr. uge. Tallene i parantes er den ugentlige lytning i februar måned.
1. DR P4 2.421.000 (2.386.000) 2. DR P3 1.949.000 (1.995.000) 3. Sky Radio 1.134.000 (1.111.000) 4. DR P1 915.000 (885.000) 5. The Voice 746.000 (682.000) 6. Radio 100FM 693.000 (588.000) 7. DR P2 527.000 (497.000 8. Radio 2 357.000 (371.000) 9. DR Klassisk 299.000 (273.000) 10. Pop FM 294.000 (262.000)
|