Mediaedge:cia, der er Danmark største mediabureau, hilser medieforligets afregulering af radioområdet velkomment, men efterlyser et mere ambitiøst radioudbud og en replanlægning af FM-båndet. En afregulering af restriktionerne for de nuværende radiostationer, og udbud af to radioer den 18. juni, er et stort skridt i den rigtig retning, lyder det fra Kim Angel (billedet) fra bureauet i Børsen i dag. Men han konstaterer samtidigt, at intensionerne i medieforliget kun delvist følges op af handling og ambitioner om frie, dynamiske markedsforhold.
Mediaedge:cia mener, at det er en kilde til forundring, at regeringen ser sig tilfredse med at udbyde en delvist landsdækkende radiokanal og én regional radiokanal. ”Hvorfor så uambitiøst?” undrer Business Development Director Kim Angel fra Mediaedge:cia sig, og påpeger, at der uden tvivl godt kan findes sendemuligheder i Jylland og på Fyn, der kunne sikre ”P6” en penetration på noget mere end blot 37 pct.
”Spørgsmålet er, om halvanden radiokanal er slagskraftige nok til at skabe den markedsvækst, som er nødvendig for P5, der fødes med store faste udgifter. De andre mediagrupper afleverer jo ikke markedsandelene frivilligt! Kan halvanden radiokanal udgøre et stærkt markedslokomotiv, så radio kan øge sin andel af reklameforbruget fra kun 2 pct. til et passende niveau - måske det europæiske gennemsnit på 6 pct. - eller bare til de nordiske på 3-4 pct.?”, spørger Kim Angel.
Mediaedge:cia glæder sig til at se, hvorledes radiomarkedet udvikler sig, men det vil være en fordel for erhvervslivet, og for kommerciel radio i Danmark, hvis politikerne ville sætte ambitionsniveauet et par niveauer højere. F.eks. ved at fastholde, at der skal sættes gang i en såkaldt replanlægning af FM-båndet, som kan skaffe plads til langt flere, delvist landsdækkende kanaler.
|