Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Vinderen af FM5 skal tænke originalt - og skal vise resultater fra dag ét
Onsdag 23. august 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
"Skal det lykkes for den nye landsdækkende radiokanal at få succes – skal tegnene på det vise sig helt fra starten", siger Carsten Warming – formand for KOMM, foreningen af kommercielle radio- og tv-stationer i Danmark - i en kommentar til eftermiddagens auktion over FM5. Han mener, at der er behov for at den nye radiokanal skal tænke helt anderledes originalt end det er sket hidtil.
"Fra dag ét skal indhugget på DR's dominans kunne ses tydeligt, for ikke alene skal stationen markedsføre sin profil og hensigter i god tid op til første sendedag. Den skal ud og hente 40 pct. af lyttetiden fra både DR's P3 og P4, og så skal den meget hurtigt ud og slås med DR's 'Radiosporten' om at have eneretten til superligafodbolden og alle de andre "catchy" sportsevents i og op til week-enderne. Det bliver kamp til stregen, for DR slipper sikkert ikke godvilligt sin ret til at sende disse programmer", siger Carsten Warming til radionyt.com.

"'News'n'Leasure' bliver et af kommerciel radios vigtigste parametre i fremtiden", påpeger Carsten Warming.

Han mener at i Danmark er der kun én ting at gøre for at kommerciel radio for alvor skal vise sin styrke, nemlig at branchen udvikler sine egne radioprofiler og tænker helt anderledes originalt end man har gjort indtil i dag.

"Vi ved at nyhedsformidlingen har stor betydning for menneskers dagligdag – især dem over 35. Om det så er i ”øjenhøjde” – eller hvad man nu vil kalde det, så skal det hvert fald være baseret på øjebliks hændelser der griber folk lige der hvor de går og står når de lytter radio", siger KOMM´s formand.

Warming tror at alle 5 indbydere på den nye radiokanal – i et eller andet omfang – har haft det norske P4 i tankerne, når man har skullet vurdere på mulighederne i Danmark. Carsten Warming tror også, at det er muligt, at en del af det norske koncept holder i forholdet til danske lyttere - men nok kun en del af det.

DR's andel af al radiolytning i Danmark på stabile 70 pct.gennem det sidste år tid er så meget, at det kræver udviklingsmæssige satsninger for de nye radiostationer, hvis de skal manifestere sig.

"Og dette gælder også på reklamefronten. Reklameblokkene er jo en del af hele fladeprofilen, derfor må man arbejde hårdt for at få det samlede niveau op", siger Carsten Warming

Han håber, at det vil lykkes for vinderen af den nye landsdækkende kommercielle radio. "Det vil nemlig få stor betydning for hele branchen – helt ned til de mindste kommercielle lokale radiostationer", slutter Carsten Warming.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -