Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Berlingske klar til at lave landsradio
Tirsdag 1. juli 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Kampen om det kommercielle radiomarked tilspidses nu yderligere, skriver Berlingske Tidende. Kort tid efter at Sky Radio og Talpa Radio International købte FM5 og FM6, erklærede Danmarks største kommercielle radioaktør SBS, at de ville udfordre Sky og Talpa i form af et netværk af radiostationer med fælles reklamer og nyheder, som i udbredelse vil overgå Sky Radio. Og nu følger så Det Berlingske Officin efter med lignende planer om at positionere sig med radioer i hele Danmark, der skal indgå et samarbejde på tværs - både om landsnyheder og annoncesalg. Avisen skriver videre, at man - efter strategiske opkøb i Jylland - allerede har en mio. lyttere. Næste mål er København - måske sammen med gratisavisen 'Urban'.
"Sagen er, at vi allerede spiller en betydelig rolle flere steder i Dannmark som det førende regionale medie i form af vores dagblade. Det vil sige JydskeVestkysten, De Bergske Blade og Århus Stifttidende. Og der vil det være en naturlig forlængelse af avisudgivelserne at lave radio", siger Lasse Bolander, koncerndirektør i DBO og ansvarlig for nye medier.

Det Berlingske Officin har derfor i den seneste tid allerede foretaget en række strategiske opkøb af regionale radioer rundt i Jylland, så man samlet er i stand til at nå den første million lyttere. Seneste eksempel er JydskeVestkystens køb af Radio Victor. Det næste mål er - ifølge Lasse Bolander - at indtage København, hvor man som udgangspunkt selv vil bygge noget op. Man har endnu ikke besluttet om man vil lave radio uafhængigt af koncernens trykte udgivelser - eller om det skal sket i et samarbejde med f.eks. gratisavisen Urban.

Berlingske er også klar til at samarbejde med andre aviser, der allerede sender radio og nævner Nordjyske Stiftstidende, Herning Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad, Sjællandske Dagblade og Fyns Stiftstidende.

Medieforsker Per Jauert fra Århus Universitet, forudser hård kamp for Det Berlingske Officin, hvis man vil gøre sig gældende også i Københavnsområdet, men han vurderer også, at en radiostation, der baseres på samarbejde med eksisterende aviser vil have en stor fordel.

"Hvis Det Berlingske Officin går sammen med de øvrige regionale dagblade om at lave regionalradio, så kan det skabe en åben konkurrencefront i forhold til Danmarks Radios P4, der i dag er den mest lyttede kanal fra DR med en markedsandel på omkring 36 pct.", erklærer Per Jauert overfor Berlingske Tidende. Dermed vil et sådant samarbejde kunne komme til at betyde en større udfordring på nyhedsfronten end det der kan ventes fra Sky Radio.

Ifølge Lasse Bolander er målet at drive de regionale radioer med en høj "publicistisk ambition" og tung vægtning af journalistiske nyheder.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -