Mens de landsdækkende kommercielle radiostationer kører med massive underskud, så kan de lokale kommercielle radiostationer melde om små men stabile overskud.
I 2007 blev der omsat for cirka 280 mio. kr. i radioreklamer i Danmark, skriver Børsen i dag. Ud af denne samlede omsætning snupper de lokale stationer mellem 140 og 180 mio. kr., og iflg. avisen kører flere af de lokale/regionale radiokanaler med pæne overskud. Bl.a. Radio Skala, Radio ABC i Randers, Radio Horsens, Nordjyske Guld FM og Radio Diablo.
De nationale reklameradioer lider derimod voldsomt.
Børsens optælling viser, at samlet set akkumulerede SBS Radio, Talpa Radio, TV 2 Radio og den for længst lukkede Radio i 2007 et underskud på over 150 mio. kr. TV 2 har antageligt samlet brugt 300 mio. kr. på TV 2 Radio, og dermed er de landsdækkende reklameradioers samlede bundlinje på omtrent minus 350 mio. kr. i 2007.
Medieforsker Per Jauert fra Aarhus Universitet udtaler: "Alle bløder på det landsdækkende annoncemarked. Man er kommet alt for sent i gang med kommerciel radio i Danmark til at lave et sundt marked." |