Det går den forkerte vej for ANR i Aalborg. Mens ANR i 2004 havde en samlet share (markedsandel af al radiolytning) på op mod 30 pct. i Aalborg og opland, så opnår ANR stationerne i 1. kvartal 2005 kun 22.7 pct. Samtidigt fortsætter DRs regionale station, DR P4/Nordjyllands Radio frem- gangen, og opnår i Aalborg-området en share på 39 pct. – hvilket er en fremgang i forhold til de seneste to kvartaler, hvor P4 opnående hhv. 33 og 31 pct. I alt står DR for 65 pct. af al radiolytning i Aalborg-området – frem fra 60 pct. i sidste og 51 pct. i forrige lyttermåling. DRs landsdækkende konkurrent, Sky Radio, klarer sig dårligt i Aalborg, og går tilbage fra 8 til 4 pct., mens The Voice går frem fra 1 til 3 pct.
For tre måneder siden kunne det konstateres, at ANRs lokale konkurrenter i Aalborg var nærmest ikke-eksisterende. The Voice blev næsten udraderet i Aalborg, men er nu tilbage igen, og opnår - iflg. en særkørsel fra Gallup for radionyt.com - en share på 3 pct.
Lidt bedre ser det også ud for MixFM. Sidste kvartal lykkedes det ikke Gallup at finde en eneste lytter til MixFM Nordjylland. Nu er tallet oppe på 0.3 pct. Til gengæld har ABC-stationerne fra Randers mistet så godt som al lytning i området.
Mens P4/Nordjyllands Radio går frem, så er der denne gang tilbagegang for P3, der går tilbage fra 15 til 12 pct.
Særligt bemærkelsesværdigt er det, at hele 3.9 pct. af al radiolytning i Aalborg og omegn sker på stationer, der ikke er med i Gallup Radio Index – og det vil sige mindre lokale radiostationer. Andelen i Aalborg og omegn er markant større end de andre storbyer. Gallup oplyser til radionyt.com, at der er en lille overvægt at personer i aldersgruppen over 60 år, der lytter til uidentificerede lokal-stationer.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Aalborg og tilgrænsende kommuner i 1. kvartal 2005 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index for radionyt.com. Tallene i parentes er fra 4. kvartal 2004. Enkeltstationer med under 1 pct. er ikke medtaget.
DR P4/Nordjyllands Radio: 39 % (33 %) DR P3: 12 % (15 %) ANR Guld FM: 12 % (13 %) ANR Hit FM: 11 % (12 %) Sky Radio: 4 % (8 %) DR P1: 7 % (5 %) DR P2: 5 % (4 %) The Voice: 3 % (1 %) Radio 2: 1 % (1 %) DR Klassisk: 1 %
DR total: 64.5 % (59.9 %) Kommercielle: 31.5 % (37.2 %)
ANR total: 22.7 % (25.1 %) Sky Radio: 3.9 % (7.6 %) SBS Radio: 3.3 % (2.4 %) Viborg: 0.4 % (0.3 %) ABC gruppen: 0.1 % (1.3 %)
|