Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


UK: Kommerciel radio vinder ind på BBC
Tirsdag 11. august 2009
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Kommerciel radio vinder lidt af det tabte terræn ind i den nyeste lyttermåling fra Rajar. I andet kvartal 2009 havde kommerciel i Storbritannien og Nordirland en share (markedsandel af al radiolytning) på 42.7 pct. - frem fra 41.6 pct. i første kvartal. Samtidigt går det også fremad for DAB.
Der bliver flere og flere, der lytter radio i Storbritannien og Nordirland (UK). Hele 46.3 mio. voksne, svarende til 90.3 pct. af alle over 15 år i UK lytter mindst til radio i et kvarter hver uge.

Den største kommercielle radiogruppe, Global Radio, har et samlet publikum på 19.1 mio. lyttere og en en share på 17.2 pct. af det samlede radiomarked, hvilket er en lille fremgang i forhold til sidste måling.

Bauer Radio har stort set uændret 10.7 pct. af markedet, mens GMG Radio går lidt tilbage og opnår 4.4 pct. i share.


Terry Wogan distancerer Chris Moyles, men Radio 1 får rekord-share

Kampen om morgenradiolytterne på BBCs to nationale kanaler, Radio 1 og Radio 2, bliver fortsat vundet af Terry Wogan på Radio 2. Wogan har nu gennemsnitligt 7.93 mio. lyttere, mens 7.72 mio. lytter til Moyles på Radio 1.

På trods af dette måtte Radio 2 dog notere den laveste share for kanalen i de seneste tre år. Radio 2 var dermed den eneste af BBC's hovedkanaler, der går tilbage i den nye lyttermåling.

Radio 1 opnåede i andet kvartal en samlet share på 10.3 pct., hvilket er det højeste i ni år.

Radio 2 fik en share på 15.5 pct. - ned fra 15.9 pct. i sidste kvartal.


Digital radio fortsætter vækst

I andet kvartal 2009 skete 21.1. pct. af radiolytningen i UK digitalt. Det er en fremgang fra 20.1 pct. i første kvartal og dækker over, at DAB-lytningen udgør 13.1 pct. (op fra 12.8) , lytningen til radio via digital-tv er på 3.6 pct. og internet-radiolytningen udgør 2.2 pct. Digital lytning uden angivelse af platform udgør 2.1 pct.

Lytningen til radio via mobiltelefon stiger også markant. Op fra 6.2 mio. for et år siden til nu 7.1 mio.

De store vindere blandt de kommercielle radiostationer, der kun sender digitalt var Planet Rock, Jazz FM, Heat og Smash Hits mens der var tilbagegang for The Hits, Q og Absolute Radio Xtreme. Hos BBC var der markant tilbagegang for de to digitale kanaler: BBC 6Music og BBC7. Sidstnævnte er dog på trods af tilbagegangen fortsat BBCs mest populære digitale radiokanal.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -