Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


The Voice og P4 i lytterfremgang - Radio 100FM, P1 og P3 går tilbage
Mandag 29. november 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
The Voice går i den nye Gallup måling for oktober måned frem og opnår en share (markedsandel af al radiolytning) på 4.1 pct., hvilket er det bedste lyttertal siden Sky Radio og Radio 100FM startede for et år siden. Samtidigt er der også stor fremgang for DRs regionale kanal P4. Der er en lille fremgang for Sky Radio, der går fra 5.9 pct. i september til 6.0 pct. i oktober, og da Radio 100FM samtidigt går tilbage, betyder det at Sky Radio igen er den største kommercielle radiostation i Danmark. Kigger man på de forskellige aktører samlet, er det dog SBS Radio (og dets 4 radiokanaler: The Voice, Radio 2, Pop FM og Nyhedsradioen 24/7) der har lagt sig i spidsen med en share på 6.9 pct. Og så er der ellers tilbagegang for de fleste af DRs kanaler. P1 går markant tilbage - fra 6.0 til 4.9 pct. og DR P3 går - efter tre måneder med en share pænt over 20 pct. ned på en markedsandel i oktober på 18.5 pct.
Senior vice president i SBS Broadcasting, Eric Hansen, siger om de nye lyttertal: ”Vi ser umiddelbart to forklaringer på de gode lyttertal. Først og fremmest kan vi se en synergieffekt med The Voice TV, der startede op midt i august. Vi er ikke i tvivl om, at de to medier styrker hinanden gensidigt. Derudover ser vores nye morgensatsning, The Freak Show, med Michael Bernhard, Mille Mathiassen, Lille Lars, Dennis Ravn og Allan Kjærgaard, ud til at trække rigtig mange lyttere til”.

Fra DRs side har man ikke bemærket P1s store tilbagegang i oktober måned. DR klamrer sig i stedet til den ugentlige reach - altså hvor mange lyttere, der i løbet af en hel uge på et eller andet tidspunkt er inde at lytte. Og her hæfter DR sig ved, at P1 har fået flere lyttere. Den ugentlige reach for P1 var i oktober måned på 855.000 personer. I september var der 833.000 ugentlige lyttere. Men det lader man sig ikke distrahere af i DR. Man går i en pressemeddelelse i dag helt tilbage til juni måned, hvor lyttertallet var 762.000. Stigningen fra 762.000 til 855.000 lyttere tilskrives nogle ændringer på P1 i forsommeren. DR glemmer så i den forbindelse at nævne, at P1 i 1. kvartal 2004 havde langt flere lyttere - nemlig 923.000 ugentlige lyttere.

Sky Radio er næsten lige så useriøse som DR i fortolkningen af de nye lyttertal. Stationen skriver i en pressemeddelelse med overskriften "De yngre vælger kommerciel radio", at "De yngre, der er under 50 år, har i høj grad taget det nye udvidede radiotilbud til sig, viser helt nye lyttertal fra Gallup. Hele 76 % af de 15-44 årige benytter de kommercielle radiostationer i løbet af én uge". Det er rigtigt nok, men Sky Radio glemmer behændigt at nævne, at hele 73 % af befolkningen i den nævnte aldersgruppe benytter DR i løbet af en uge. Med andre stor stort set lige så mange. Programchef for Sky Radio Lasse Roldkjær udtaler: ”Kommerciel radio har fået et kæmpe gennembrud overfor den yngste halvdel af befolkningen, der altså går op til 50 år. Der er massiv opbakning til den måde, vi laver nyheder og spiller musik på. Omvendt er det ikke så overraskende, at de ældre samfundsborgere er lidt længere tid om at skifte medievaner”.

For en kommerciel station er det imidlertid share og ikke reach, der er den vigtige faktor. Gallup har for radionyt.com undersøgt fordelingen i share i aldersgruppen 15-44 år og her opnår DR en andel på 46 pct. af al radiolytning, Radio 100FM: 11 pct., Sky Radio: 10 pct. og kommerciel radio i alt har en share på 52 pct.

Hos Radio 100FM noterer man i en pressemeddelelse ærligt, at man er gået tilbage fra 6.1 til 5.7 pct. Men fokuserer dernæst på, at man haler ind på P3 i HT-området, og er samtidig blevet den største radiostation i flere sjællandske amter. Adm. direktør Jim Receveur siger: ”De seneste lyttertal viser klart, at vi bider P3 i haserne. Vi har fra begyndelsen gået meget målrettet efter P3’s lyttere, og vi kan se, at det virker. Sidste måned var P3 mere end dobbelt så stor som Radio 100FM i HT-området, men nu haler vi ind på dem”. Radio 100FM er større end P3 flere steder. Eksempelvis er Radio 100FM større end P3 i Københavns, Frederiksborg, Roskilde og Vestsjællands Amter i målgruppen 25-39 år. I Roskilde Amt er 100FM mere end dobbelt så store som P3 i målgruppen 25-39 år.

Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i oktober 2004 iflg. Gallup Radio Index , og med september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar, januar 2004, december 2003 samt tallene for 4. kvartal 2003 i parentes:

DR P1:4.9 (6.0 - 5.7 - 4.3 - 4.1 - 4.7 - 5.7 - 4.9 - 5.1 - 5.9 - 4.3 - 5.6 %)
DR P2: 1.7 (2.1- 1.6 - 2.3 - 2.5 - 3.0 - 3.0 - 2.7 - 2.4 - 2.7 - 2.6 - 2.5 %)
DR Klassisk: 1.0 (1.0 - 0.8 - 0.7 - 0.8 - 0.7 - 0.6 - 0.9 - 1.4 - 0.9 - 0.7 - 0.8 %)
DR P3: 18.5 (20.4 - 20.4 - 20.8 - 17.8 - 17.1- 17.5 - 17.6 - 17.3 - 18.3 - 18.3 - 20.1 %)
DR P4: 38.8 (37.5 - 37.6 - 37.2 - 35.1 - 41.0 - 38.6 - 37.6 - 39.4 - 39.5 - 40.0 - 40.4 %)
DR Soft: 0.1 (0.3 - 0.2 - 0.1- 0.3- 0.3 %)
DR Boogie: 0.1 (0.1 - 0.3 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %)
DR Rock: 0.2 (0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1- 0.1 %)
DR Ghetto: 0.0 (0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 %)
DR total: 65.4 (67.5 - 66.7 - 65.6 - 60.9 - 67.0 - 65.9 - 63.6 - 65.5 - 67.4 - 65.8 % - 69.5 %)

Kommercielle: 32.1 (29.7 - 30.9 - 31.4 - 34.2 - 30.2 - 31.4 - 32.9 - 31.3 - 29.8 - 30.9 - 27.3 %)
Udenlandske stationer: 0.7 (1.0 - 0.7 - 0.9 - 1.3 - 1.5- 0.9 - 1.2 - 0.7 - 1.0 - 1.2 - 1.2 %)
Uidentificierede stationer:1.8 (1.8 - 1.7 - 2.2 - 3.6 - 1.5- 1.8 - 2.3 - 2.5 - 1.9 - 2.2 - 2.1 %)

SBS Radio:6.9 (5.7 - 7.0 - 6.4 - 7.8 - 6.5 - 7.5 - 7.0 - 7.3 - 7.3 - 7.8 - 7.7 %)
ANR total: 2.6 (2.3 - 2.3 - 2.6 - 2.0 - 1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.6 - 1.9 - 2.7 - 2.2 %)
JydskeVestkystens radioer: 1.4 (1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.6 %)
MixFM: 0.3 (0.5 - 0.3 - 0.5 %)

De seks største kommercielle stationer i september 2004:
1. Sky Radio (total): 6.0 (5.9 - 5.7 - 5.0 - 7.2 - 6.2 - 5.9 - 6.4 - 5.9 - 5.2 - 4.7 - 2.8 %)
2. Radio 100FM: 5.7 (6.1 - 5.4 - 5.7 - 5.3 - 4.6 - 4.0 - 5.6 - 4.1 - 4.1 - 2.9 %)
3. The Voice (total): 4.1 (3.3 - 3.9 - 3.1 - 3.7 - 3.2 - 3.8 - 4.0 - 3.5 - 3.3 - 3.8 - 3.3 %)
4. Hit FM* (total): 2.6 %
5. Guld FM** (total): 2.1 %
6. Radio 2 (total): 1.5 (1.0 - 1.7 - 1.3 - 1.9 - 1.7- 2.1 - 1.5 - 2.0 - 2.4 - 2.8 - 2.5 %)

* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM
** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -