Set med den kommercielle vinkel er det trist, at der med Sky Radios lukning er en kommerciel radio mindre. I en periode bliver mulighederne for at nå ud til forbrugerne dårligere, og kvaliteten af kampagnerne ligeså. Sky var trods alt den landsdækkende station, der var ens over hele landet og derfor kunne levere en god ensartet dækning. Det siger Kenneth Brenøe fra bureauet Mediacom.
Kenneth Brenøe konstatererm at SKy Radio købte sendetilladelsen med en lidt for optimistisk tiltro til annoncemarkedet.
Udviklingen i annonceomsætning til radio er gået meget langsommere, end hvad radiostationerne havde forventet. Det skyldes iflg. Brenøe primært to forhold: Annoncørerne kræver dokumentation for deres medieinvestering, og det har radiostationerne ikke været hurtige nok til at indse.Desuden blev markedet skudt i gang med to nye store radiostationer (Sky Radio og Radio 100FM), der betød at udbudet af radioreklametid voksede drastisk, og det satte naturligvis et pres på prisen.
Brennøe konstaterer også, at Sky's koncept ikke rigtig faldt i danskernes smag. Sky blev fravalgt af mange og tabte kampen til især Radio 100FM i Østdanmark. Da radiostationerne stort set spiller den samme musik, skabes en radiostations image på værterne, og når man som Sky ingen værter havde, får man et kønsløst image. Selv om Sky indførte værter i april, forblev radioen et medie, som ingen rigtig kunne have noget imod, men heller ikke rigtig holdt af, slutter Kenneth Brenøe fra Mediacom.
|